Anmeldelse: Living Dead

Spillested: Aarhus Teater
Spilleperiode: 30. september – 29. oktober 2016
Anmeldt af: Karoline Ry

★★★★

Lugten af hjemmelavet mad breder sig, der er rødvin i glasset og farverne er varme i det spisestue-setup, der udgør scenerummet. Dog er det langtfra en hyggelig omgang, vi er vidne til med forestillingen Living Dead på Aarhus Teater. Tværtimod. Tunge temaer tages op i distancerede slowmotiondialoger, som sammen med skiftende lyssætning og et David Lynchsk lydspor skaber en freaky uhygge, der kommer snigende ind på publikum. Gyserforestillingen, som er et samarbejde mellem Aarhus Teater og Sort/Hvid, er skrevet og instrueret af dansk teaters enfant terrible, Christian Lollike.

Lollike formår virkelig at tage sine æstetiske og fortællemæssige greb helt til grænsen – og så lidt længere. Publikum rykker sig uroligt i sæderne. Forestillingen sætter sig fysisk i sine tilskuere. Man får lyst til at bevæge sig. Flygte. Og netop flugten er et gennemgående tema for Living Dead, som tager det meget samtidsaktuelle emne om ”flygtningekrisen” op. Dette sker gennem en yderst kontrolleret, nærmest maskinagtig æstetik, hvor etnicitet, religion og socialklasse tages på som kostumer. Skinnende, glatte plastikben, sorte kontaktlinser og blonde parykker understreger karakterernes overfladiskhed og giver alvorlige dialoger en hul og besk eftersmag. Overfladen begynder dog langsomt at krakelere og jeg vidste ikke, om jeg skulle grine eller klamre mig ængsteligt til personen ved siden af. Og netop dén makabre ambivalens gør forestillingen rigtig ubehagelig. Living Dead kræver en god portion tålmodighed, men hvis man lader sig indfange af den trykkede og klamme atmosfære, så bliver det en rigtig uhyggelig affære.

… du vil opleve en mareridtsfremkaldende forestilling, der stikker til din egen holdning til flygtninge og får det til at risle koldt ned ad ryggen på dig.

Er du under 25 år eller studerende, så kan du mandag-torsdag få billetten til kun 50 kr.