Anmeldelse: Anything Goes

Spillested: Det Ny Teater
Spilleperiode: 22. september – 18. december
Anmeldt af: Nicolai Duckert Perrild og Line Kirsten Nikolajsen

★★★

Måske de mest mærkelige tre stjerner vi har givet ud. For lad os med det samme understrege, at denne forestilling er et stort og flot brag, og derfor er det også tre meget store stjerner, den får. Anything Goes er en musicalbasker med kæmpestort M. En farce fra 1930’erne om en mildest talt bizar sejltur. Der er glamour, dans og sang i topklasse – men desværre uden en lige så bragende historie til at understøtte det hele.

Når man går på Det Ny Teater, er man sjældent i tvivl om produktets kvalitet. De er i den grad i stand til at levere store flotte musicals med overvældende kulisser og performere i absolut topklasse. Anything Goes er bestemt ingen undtagelse: man får serveret en sejltur med stepdans, store fede musicalnumre og glitter for fuld damp. Særligt titelnummeret, der runder 1. akt af, og den fængende sang Blæs, Gabriel, Blæs, kan man slet ikke undgå at blive revet med af. Dertil er det også et meget stærkt ensemble og cast, som vel nærmest efterhånden må siges at være garanter for solid og fabelagtig optræden. Vi synes især, at Camille Rommedahl fortjener særlig stor applaus, og vi nyder at se hende i en rolle, der hele forestillingen igennem klæder hende til fulde. Hun er absurd dygtig! Desuden er vi fuldstændig pjattede med Carsten Svendsen, som gør det eminent som den britiske gentleman med skjult sigøjnerblod i årene, og som hver gang han træder ind på scenen, får os til at knække sammen af grin. Det samme gør sig gældende for Rikke Hvidbjerg, som kæmper med forestillingens platteste replikker, men som evner at levere dem på en så tilpas skabet og karikeret måde, at det faktisk bliver troværdigt og sjovt. Desuden er hun en af forestillingens bedste sangere, som man sagtens kunne have hørt meget mere til.

Man kan vel nærmest sige, at der ikke synes at være en finger at sætte på det polerede brag, og det er netop her, vi synes, at Anything Goes fejler. Det bliver simpelthen for pænt og faktisk ikke så forfærdelig meget mere. Vi føler ikke, at handlingen vil os noget andet end at få os til at grine en gang imellem. Vi undrer os over, at man har valgt at sætte lige netop den her musical op, da Det Ny Teater før har bevist, at en rørende handling sagtens kan kombineres med det helt store musicalbrag og gå op i en højere enhed. Vi sidder tilbage med følelsen af, at historien ikke vil os særlig meget andet end at prale med dens flotte ydre. Vi længes efter, at der på én eller anden måde var blevet gjort noget mere. At der var blevet satset lidt. Det Ny Teater har ganske enkelt spillet den for sikkert.

… du vil se en musicalklassiker for fuld og flot udblæsning og bare gerne vil underholdes uden at skulle tænke alt for meget over handlingen efterfølgende.

Det Ny Teater er en rigtig dyr fornøjelse – og bevares, det flotte gamle teater og deres enorme musicaloplevelser lever da også på mange måder op til de høje priser.
I hverdagene er billetterne billigst, og her kan du få pladser med begrænset udsyn for ned til 204 kroner. Vi vil dog mene, at det kan betale sig at bevæge sig op i priskategori B, hvor de billigste koster 310 kr., men her er pladserne også væsentligt bedre.