Anmeldelse: At sulte sig er egoisme

Spillested: Teater FÅR302
Spilleperiode: 20. september til 30. september 2016
Anmeldt af: Clara Gleerup

★★★

At sulte sig er egoisme er en monolog om 26-årige Amanda. Amanda er træt af kvinder, der ikke spiser. Hun er træt af kvinder, der lader som om, de ikke er sultne og som tror, de er mere værd, når de sulter sig selv, end når de stopper sig med varm chokolade, bacon, croissanter, ostepops og cheeseburgere og nyder det! Amanda nyder at spise og har ikke noget problem med at fortælle det i meget eksplicitte billeder. Amanda udtrykker sin abnorme vrede gennem sang og dans og hendes frustration over kvinders selvhad og destruktive handlinger er ikke til at undgå. Det er egoistisk at sulte sig, for hvad så med alle os, der nyder at spise et gigantisk måltid engang imellem? Skal vi så lige pludselig have det dårligt, bare fordi vi sidder overfor en veninde eller bekendt, som siger: “Nej tak, jeg fik en stor frokost”? Nej tak!

Forestillingen er utrolig relevant og stikker til det samfund, vi lever i. Selvfølgelig er det fantastisk, at kvinder nyder sig selv og den mad, de spiser i stedet for at sidde i hjørnet og gemme sig med sin salat uden dressing. De har brug for en rusketur. Det er ikke, fordi Amanda er interesseret i at nedgøre de her kvinder, men ifølge hende er de iloyale og bør stramme sig an og støtte hinanden. Budskabet er on point, og der er ingen tvivl om, at vi har brug for denne opsang.

Men noget går galt i denne korte forestilling (på 45 minutter): Lyduniverset er til tider distraherende og umådeligt forvirrende. Her bliver det både forstyrrende og tager fokus fra fortællingen om Amanda. Desuden er det iøjnefaldende, at kvinden, som fortæller os alt dette, tydeligvis har en skøn krop og ikke bærer nogle som helst tegn på, at hun følger de råd, hun så eksplicit plæderer for. Konsekvensen bliver en irriterende fornemmelse af dobbeltmoral.

… du trænger til en god gammeldags rusketur og kan nikke genkendende til nogle af ovenstående frustrationer, eller måske selv lider under din egen (dårlige) selvopfattelse.

Teater FÅR302 er utrolig billigt: det er muligt at få billetter til den nette sum af 40 kr. pr. billet. What a scoop!