Anmeldelse: Dekalog

Spillested: Betty Nansen Teatret
Spilleperiode: 15. september – 15. oktober
Anmeldt af: Gæsteanmelder Andreas Dissing Hyttel

★★★★

En dyb, rungende lyd, der minder om en hjertebanken, fylder den mørke teatersal, og uendeligt langsomt bliver den ledsaget af en ensom, simpel mundharmonika. Det her lydbillede, der emmer af østeuropæisk vemodighed, danner rammen for forestillingen Dekalog, der er baseret på den polske filminstruktør Krzysztof Kieslowskis serie ved samme navn (fra 1988). Under kyndig instruktion af Jacob F. Schokking fortæller seks af de relaterbare historier om ’almindelige’ mennesker.

Det er især det usandsynligt gode skuespil, der virkelig brænder sig fast, når man ser Dekalog – og her er supertalenter som Flemming Enevold, Bodil Jørgensen, Thomas Levin og Søren Sætter-Lassen værd at fremhæve. Sætter-Lassen har fx uovertruffen præcision, nærvær og troværdighed, men hele ensemblet har også en enestående evne til at drage publikum ind i teateruniverset. Desuden krydres der med talrige særdeles humoristiske øjeblikke – ofte med Bodil Jørgensen i centrum.

Udover spillet er det også lydbilledet, der står frem som det stærkeste virkemiddel i forestillingen. Hele vejen igennem er der akustiske musiksekvenser, der fungerer som en slags punktum efter flere af fortællingerne, og de bliver forestillingens sansemæssigt stærkeste øjeblikke. Og det er netop i mødet mellem en intellektuel refleksion, som selve fortællingerne formidler, og en sansemæssig påvirkning fra de vemodige musikspassager, at man virkelig begynder at reflektere over eksistentialistiske spørgsmål. Desværre sidder man tilbage med følelsen af, at forestillingen alligevel har været lidt for fattig på de sansemæssigt stærke sekvenser, og derfor opnår forestillingen som helhed ikke rigtig at efterlade én med den refleksion, som filmene ellers er kendt for.

… du vil overvære en underholdende og mesterligt udført forestilling med et talentfuldt skuespillerensemble. Skuespillet gør i hvert fald i sig selv Dekalog anbefalelsesværdig.

De billigste billetter fås til kun 95 kr.