Anmeldelse: Glemmer du

Spillested: Aveny-T
Spilleperiode: 12. – 18. september 2016
Anmeldt af: Amanda Boie Hvid

★★★

Den satiriske husmoderkvartet Venter på Far – nu med fortolkninger af nogle af de mest populære danske sange fra 1930’erne og 40’erne. Glemmer Du er en teaterkoncert – eller måske snarere en potpourri med gode gamle revytoner – som får en kærlig omgang i hænderne på de fire sangerinder: Julie Michelsen, Cæcilia Glode, Gitte Naur og kvinden bag det hele: Anne Dorte Michelsen.

Det gode og knap så gode:

Fire folkelige femme fatales sætter en klassisk ‘Venter på Far’-scene an, da de med hver deres vaskebalje står på en række og synger aftenens første sang. Men det er ikke en af deres egne velkendte sange. Denne gang lægger de ud med Liva Weels revyklassiker ‘Glemmer du’. Skøn sang. Og skønsang. De fire harmonerer så fint og man lader sig glædeligt rive med. De serverer den ene klassiker efter den anden og man kan da heller ikke lade være med nynne med på både ‘Solituuudevej’, ‘Den dag Dorthe drak dus’ og ‘Åh, hvor jeg, ih, hvor jeg, uh, hvor jeg vil’. I hvert fald ikke hvis man elsker et nostalgitrip med den gode gamle danske revyscene, som kunne noget helt særligt. Det skriver teatret også selv i programmet: “Sange, der samlede Danmark i en vanskelig tid”.

I den her forestilling bliver det dog mere et hyggeligt gensyn end noget, der virkelig rykker eller rør noget – selv med en stærke sange som fx ‘Man binder os på Mund og Hånd’. Ikke at vi havde forventet at sangene på ny skal vågne op til dåd som en anden Holger Danske, men efter sådan en aften føler man ikke, at man går hjem med noget nyt. Med et ellers hyggeligt akkompagnement fra ‘husmusikeren’ Jens Nørremølle, kan man under nogle sange få lidt for meget suppe, steg og is og lidt for lidt gennemtænkte – og gennemøvede – numre. Men det hele har alligevel sin charme, for det ér hyggeligt. Særligt Gitte Naur er ikke til at komme udenom, når hun spejder gennem lokalet og sender lune blikke. Hun har en udstråling, man ikke glemmer.
Forestillingen byder også på en skøn (og kitsch!) scenografi og velkendte kostumer. Er man ægte Venter på Far-fan, kan man især glæde sig til den del, hvor kvartettets egne populære sange som ‘Handyman’ og ‘Der er altid noget at gøre for en husmor’ spilles for fulde gardiner og klappetakten får ordentligt fat.
Glemmer Du blev desværre lidt en oplevelse hvor flere bestanddele aldrig ramte helt plet og som nok ikke bliver husket i den danske kanon. Man kan dog ikke komme udenom at Venter på Far har sine faste følgere og stemning – det var der.

… du gerne vil invitere din tante Grete eller morfar Mogens i teatret. Og hvornår har du sidst inviteret dem ud? Gør det lige og så vil I finde ud af, at I faktisk kan have en rigtig hyggelig aften, imens I venter på far.

Inviter mormor med! Hvis ikke det frister, så kan du få billetter helt ned til 40 kr. stykket – og så kan du tilmed lære et stykke dansk kulturhistorie lidt bedre at kende – et vaskeægte scoop!