Anmeldelse: Den Danske Borgerkrig 2018-24

Spillested: Nørrebro Teater
Spilleperiode: 10. september – 22. oktober
Anmeldt af: Clara Gleerup og Line Kirsten Nikolajsen

★★★★

Den Danske Borgerkrig 2018-24 er en opsætning af Kasper Colling Nielsens anmelderroste roman af samme navn, som vel nærmest er en dystopisk fortælling om en nærtstående borgerkrig i Danmark. Det er historien om Henry, som 450 år efter borgerkrigen lever et mildest talt ubekymret liv i luksus sammen med andre ligesindede og talende kæledyr, der gennem et stamcelleprogram har fået evigt liv. En dag tvinges han dog tilbage til mindet om den danske borgerkrig i 2018; en tid hvor folket har fået nok at brudte politikerløfter, overklassen og finanskrisen – og hvor Henry kæmper for Borgerfronten sammen med sit livs kærlighed, Leonora.

Man må først og fremmest rose Nørrebro Teater for at give sig i kast med denne forrygende, men dog svære, roman. Det er en roman, der i bogformat springer ud og ind af tid og sted. Inden forestillingen var vi meget spændte på at se, hvordan de mon havde tænkt sig at knække dén nød. Nørrebro Teater kommer dog langt hen ad vejen rigtig godt i mål med opgaven. De har formået at fange Colling Nielsens syrede humor rigtig godt, og vi er forestillingen igennem rigtig godt underholdt. De meget dygtige skuespillere balancerer det komiske og det alvorlige yderst godt. I kraft af deres dygtighed køber vi også den syrede præmis om et fremtidigt stamcelleprogram, hvor mennesker lever evigt, og dyr har lært at tale. Dertil komplimenterer den meget gennemførte scenografi fortællingen virkelig godt, og det store billede og overordnede udtryk fejler derfor bestemt ikke noget.

Claus Flygares dramatisering er absolut et hæderligt og flot forsøg på at omsætte den svære roman til en teaterforestilling, men desværre synes vi indimellem også, at manuskriptet bliver lidt for firkantet og tungt. Det virker til, at det er blevet forsøgt at inkorporere størstedelen af de mange informationer, som det omfangsrige univers kræver, og som i romanen leveres yderst elegant. I forestillingen bliver det dog af og til en smule kejtet. Man sidder lidt tilbage med følelsen af, at de har forsøgt at få det hele med (og der er meget!) i dramatiseringen, og det får det desværre bare til at stikke i alt for mange – og til tider unødvendige – retninger.

Vi hungrer efter endnu mere borgerkrig, for her er forestillingen virkelig stærk, og samspillet mellem Nicolai Dahl Hamilton og Malin Rømer Brolin-Tani er rørende. Her havde der været mulighed for virkelig at sætte gang i publikums tanker. Desværre bliver der sprunget lidt for hurtigt hen over mange ting, og vi kommer aldrig rigtig helt i dybden med de mange fortællinger, forestillingen rummer. Derfor er det desværre for sjældent, at der for alvor er øjeblikke, der giver stof til eftertanke.

… du kan være med på en modig og syret fremtidsvision med talende dyr og dygtige skuespillere, som sætter gang i lattermusklerne.

Du kan få klapsædebilletter til kun 100 kroner – uanset din alder. Er I dog to personer under 25 år, kan de bagerste pladser i salen fås til samme pris. Er du én under 25 år fås de billigste pladser til 250 kroner. Nørrebro Teater har dog en ret fin sal, hvor man har fint udsyn i den bagerste ende. Normalpris for billigste billetter er 325 kroner.