Anmeldelse: American Spirit

Spillested: Aarhus Teater
Spilleperiode: 25. august – 8. oktober 2016
Anmeldt af: Stinne Henriksen og Karoline Ry

★★★★★

American Spirit er en teaterkoncert med ekstra tryk på ”koncert”. Omdrejningspunktet er Johnny Cashs enestående musikunivers og netop musikken bærer klart forestillingen. Der er helt tydeligt tale om kompetente musikere og sangere, som gennem Cashs numre fylder teatersalen med en rå, poetisk og melankolsk atmosfære.

Musikken tager – sammen med en smuk lyssætning og flotte kostumer – publikum med ind i et levende amerikansk country-univers, der fint akkompagneres af mange forskellige lydeffekter, som skabes live på scenen: whiskyflasker, røg- og vindmaskiner, en lighter og en spand fuld af sten er bl.a. med til at give American Spirit sit personlige og charmerende auditive udtryk.

Sangene synges skiftevis på dansk, engelsk og en blanding derimellem, hvilket fungerer overraskende godt. For eksempel blandes de to sprog i sangen ”Personal Jesus”, hvor jazzsangerinden Caroline Henderson, som i sig selv er et af forestillingens højdepunkter, virkelig får lov til at vise sin imponerende vokal. Hun er dog ikke alene om at imponere: hele ensemblet – deriblandt også sangerinden Kira Skov – er nemlig opsigtsvækkende dygtigt.

American Spirit er ikke bygget op omkring en klassisk dramaturgi med en gennemgående historie, hvilket faktisk er rigtig positivt. Til gengæld kommer teaterdelen især til udtryk imellem sangene, hvor der er lagt små reklamespots og mindre fysiske sekvenser ind, som tilsyneladende skal fungere som en slags ”comic relief”. Desværre bliver det mere til plat fyld og gør, at forestillingen i korte momenter mister sin dragende, musikalske energi.

Er du under 25 år eller studerende kan du mandag-torsdag få billetten til kun 50 kr.