Anmeldelse: Under Gud, Over Loven

Spillested: Teatret Svalegangen
Spilleperiode: 1 – 15 sept. 2016
Anmeldt af: Mads Andersen

★★★★★

På rækker af tøjstativer hænger hvide lægekitler, som publikum tager på, inden de træder ind i teatersalen. Det første sted publikum befinder sig er midt på scenen, som de må gå tværs over for at komme hen til tilskuerpladserne. Scenografien er indrettet som et kirurgisk auditorium med operationsbord og andet lægeinventar, og hele teatersalen oplyses af lysstofrør, der med deres hvide og kolde lys giver rummet et institutionelt præg. Da skuespillerne træder ind på scenen, henvender de sig kollegialt til publikum og dermed skabes ét stort fælles rum, som alle er en del af.
Her sidder publikum i deres hvide kitler, som en anden forsamling af læger til en konference, og bliver de næste 90 minutter udsat for en rutsjebanetur gennem en grotesk hjerteoperation, et tyggegummipoppet tv-show, en badeferie i Australien og et journalistisk krigsangreb med bombardementer og beskydninger efter de læger, der gennem flere års lukrativt misbrug af hospitalets forskningsmidler nu stilles til ansvar for deres skødesløshed.

UNDER GUD, OVER LOVEN er en utrolig humoristisk, men også tragisk forestilling. Skuespillerne veksler til perfektion mellem karikerede figurerer og helt ’almindelige’ læger, hvis uheldige situation fører til næsten vanvittige scenarier med afmagt og paranoia. Alt imens bredes en lugt af håndsprit fra de dispenserer, som lægerne konstant renser deres hænder med i et forsøg på at forsvare og redde dem selv.

Etik og moral sættes på spidsen blandt de dygtigste kirurger i landet, som dagligt er under et umenneskeligt pres i deres kamp for at redde liv. Hvem skal vi have tillid til? Lægerne, systemet eller hinanden? Har mistilliden nu overtaget samfundet, hvor alt og alle skal tjekkes efter? Denne geniale syrede komedie bidrager ikke blot til et godt grin, men giver også stof til eftertanke.

Studerende og fattig? Sådan gør du!
Er du under 25 år eller studerende kan du få billetten til kun 95 kr.