Anmeldelse: Anders Matthesens “Shhh”

Spillested: Falconer Salen (se tourplan for øvrige spillesteder)
Spilleperiode: 2. sept. – 6. jan. 2017
Anmeldt af: Stinne Henriksen og Trine Balle

★★★★★

Publikum finder sig til rette i Falconer Salens bløde sæder, mens baggrundsmusikken langsomt skrues op til decideret forstyrrende larm. Anders Matthesen træder ind på scenen og modtages af et øredøvende (og for ham tydeligt overvældende!) stående bifald, og så er kimen lagt for standup-showet Shhh, der handler om al den støj, der omgiver os i hverdagen.

Anders Matthesen er tilbage med sit syvende onemanshow efter tre års pause fra scenen, og han er stadig i lige så velformuleret hopla, som han plejer. Han leverer ikke kun usandsynlig sjov stand-up om hverdagens larmende banaliteter, som de fleste kan nikke genkendende til; såsom opmærksomhedskrævende børn, mænd med store motorcykler eller folk, der råber op på de sociale medier, men han stikker også spaden dybere ned og peger på den indre støj, der kan være umulig at slukke – også når der er komplet stilhed.

Gennem skiftende lyssætning, skarpt timede visuals og en fin og enkel scenografi krydrer han de komiske fortællinger med visuelle virkemidler, der giver showet et anderledes og spændende præg. Der forekommer en klar rød tråd gennem de ca. halvanden times anekdoter og fysiske udfoldelser, hvor bl.a. en beretning fra Fanø og en ukendt pige ved navn Michala bliver det centrale og usandsynligt sjove bindemiddel. Og når ja, så runder han da også lige verdensfreden og klodens klimaproblemer på en så spidsfindig måde, at man slet ikke opdager ”opsangen”, før man kommer ud af salen og bemærker, at man ikke bare har været vidne til stand-up i topklasse, men faktisk også har fået noget at tænke over.

For det er netop Matthesens særlige egenskab: evnen til at binde historier sammen og undgå den mere abrupte joke-med-en-punchline-kind-of-humor. Indholdet og tematikkerne er tydeligvis fulgt med Matthesens alder, for man kan i hvert fald mærke, at han er blevet familiefar og en smule ældre, men de grove jokes og den skarpe timing er præcis, som de altid har været.

Fattig og studerende? Sådan gør du!
Der er desværre ingen rabatter at hente, når man er enten studerende eller under 25 år. De billigste billetter fås dog til 370 kr. og vores klare opfordring er, at man ikke bliver foruden den her oplevelse.