Anmeldelse: Vinger

Spillested: Teater Grob
Spilleperiode: 20. august – 12. September 2016
★★★★★

‘Vinger’ er en forestilling, som rejser det meget aktuelle debatemne om “dem” og “os”. Det er historien om fire mennesker med anden etnisk baggrund end dansk og deres udfordringer med at definere et egentlig tilhørsforhold. Det er et spændende indblik i, hvordan det føles at blive set på som værende “ikke rigtig dansk”, fordi man ikke “ligner en dansker”. Det er en af de forestillinger, som man tænker rigtigt over, når man forlader den lille teatersal på Nørrebro. Det er en forestilling, som egentlig er lidt svær helt at skulle forklare. Den sætter sig som en følelse og udefinerbar tanke i din krop.

Det er en meget tematisk forestilling, som dog bæres af en kronologisk fortælling, hvor de fire forskellige karakterers historier bindes og flettes ind og ud af hinanden. Vi møder den temperamentsfulde mand, som hele tiden havner i problemer, fordi han ikke kan styre sin vrede, den kloge og loyale unge kvinde, som dropper en universitetsuddannelse for at hjælpe sin familie, den homoseksuelle aktivist som vanærer sin far og kæmper for at opnå lighed og retfærdighed, og sidst men ikke mindst den rebelske unge kvinde, med en lang række mænd i hendes liv. Det er i bund og grund fire mennesker, som måske kan synes at have store komplicerede problematikker i deres liv, men som også er mennesker med samme hverdagsproblemer som det danske “os”, forestillingen på mange måder adresserer. De fire skuespillere Janus Nabil, Özlem Saglanmak, Nadia Auda og Ernesto Piga Carbone er alle meget dygtige og troværdige. Særligt Janus Nabil brænder virkelig igennem og leverer en meget rørende præstation.

Det er egentlig nogle rigtig spændende karakterer, som synes at dække et rigtig bredt karaktergalleri. Forestillingens kronologiske fortælling er dog måske ikke den stærkeste. Det er en udmærket og jævn fortælling, som dog stikker i rigtig mange retninger. Der gøres en hæderlig indsats for at binde det hele sammen, men det står ikke knivskarpt. Det vigtigste og bærende element i denne forestilling er klart temaet, som trods alt formår at træde meget tydeligt frem – også gennem den kronologiske fortælling. Dertil understreges det også af at de fire skuespillere forestillingen igennem afbryder den kronologiske handling, da de hver især kommer ud på scenen og giver os en mere tematisk og måske personlig lille tale. Det aller tydeligste og stærkeste virkemiddel er uden tvivl de fire karakteres fælles længsel efter at høre til, og det formår forestillingen uden problemer at få formidlet. Det er en klar fortælling om, hvordan ens ikke-danske baggrund bliver en lænke om foden, som måske forhindrer én i at finde et rigtigt tilhørsforhold og blive rigtig fri.

Disse forestillinger om “dem og os” kan ind imellem have en tendens til at blive dræbende politiske korrekte. Forestillingen bevæger sig hele tiden på grænsen til at blive en lille smule bebrejdende men formår nu egentlig at holde det til det sobre, fordi der netop også peges indad. Den formår derfor at efterlade små frø af eftertænksomhed hos tilskueren og er en oplevelse, som ikke bare er underholdende men også meget relevant!

Fattig og studerende? Sådan gør du

Unge under 25 får en plads for kun 65 kroner, mens studerende over 25 må slippe 10 kroner mere. Er I en gruppe på min. 6 personer under 25, koster det kun sølle 40 kroner!