Anmeldelse: KLINT

Spillested: Pyramiden i Boesdal Kalkbrud, Stevns Klint
Spilleperiode: 18.-21 august (sidste chance i aften!)
Anmeldt af: Trine Balle

★★★★

En 66 millioner år gammel historie om flint, kalk og kridt kan umiddelbart lyde en smule støvet og forældet. Den musikdramatiske forestilling Klint har dog formået at gøre netop den fortælling til en interessant og medrivende sanseoplevelse, hvor tilblivelsen af Stevns Klint formidles gennem sang, musik og imponerende visuelle effekter.

Forestillingen foregår i den enorme træpyramide, der tidligere blev brugt til opbevaring af kalk fra bruddet bag Stevns Klint. Ved første øjekast er det svært at forestille sig den praktiske trækonstruktion som et magisk scenerum, men så snart man træder ind i den 20 m. høje sal, overvældes man af det grønne lys, de menneskeskabte lyde og den geniale udnyttelse af rummet. Ved hjælp af et helt enkle, men stærkt effektfulde virkemidler, illustreres de begivenheder, der formede området, og gennem fire satser oplever vi alt fra altudslettende meteornedslag til langsomt spirende nyt liv.

Placeret i midten af pyramiden sidder vi med ansigterne vendt mod væggene, hvor 15 kormedlemmer og 3 solister i hvide kedeldragter spiller i en cirkel rundt omkring os. Pyramidens form kreerer en helt særlig akustik og nærmest kirkelig andægtig stemning, når de mange stemmer smelter sammen i rørende smukke harmonier. Musikken, der er udviklet af komponist Birgit Løkke, er komponeret specielt efter klintens egne lyde og former, og den komplimenterer Lene Vestergårds enkle og fine tekst til fulde.

Ordene kunne være svære at forstå, og pyramidens cirkelform bevirkede at udsynet ofte var begrænset. Der gik derfor lang tid imellem, at der virkelig skete noget foran os, hvorfor de dvælende, mørke passager, der illustrerede jordens venteposition, blev lange og tunge. De dramatiske øjeblikke opvejede dog de afventende, og Klint er uden tvivl en helt unik og anderledes teateroplevelse, som både oplyser om menneskehedens ophav og giver stof til eftertanke.