Anmeldelse: You, Me and the Distance Between Us

Spillested: Gæstespil på Teater Får302
Spilleperiode: Spiller rundt omkring i Europa
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen

★★★★★

Ene kvinde står hun på scenen. Ellen Muriel, som i foråret var frivillig ved nogle af de mest kritiske punkter langs flygtningeruten. Disse oplevelser deler hun nu med os, publikummet, som overværer hendes tanker, hendes usikkerhed, hendes poltiske overvejelser og alt andet, der hører sig til den omfattende flygtningekrise. Gennem både sang, tale, skyggespil og dukkeføring tager Muriel publikum med langt væk herfra og forsøger at give os en oplevelse af, hvordan det hele egentlig foregår.

Soloteater-optrædender kan være en svær størrelse at arbejde med – men i dette tilfælde, er der ikke noget at frygte. Muriel er en fremragende og nærværende historiefortæller og glider elegant ind og ud af forskellige karakterer. Hendes britiske accent er død-charmerende, og hendes dybe og flotte sangstemme er ganske enkelt vanvittig dragende og rørende. Selv de tekniske problemer der desværre driller forestillingen, får Muriel reddet med et par kække bemærkninger, så vi som publikum føler os i trygge hænder. Det er nede på jorden, og man sidder ind i mellem helt med følelsen af, at det er en god gammel ven, der fortæller om hendes oplevelser. Ind i mellem kan grænsen mellem reel optræden og kommunikationen med publikum dog også være en anelse for flydende – Muriel får ind i mellem forklaret nogle elementer i forestillingen, som om hun ikke helt har troen på, at vi som publikum nok skal forstå, hvad der foregår. Det bryder desværre forestillingens flow en lille smule.

Forestillingen er dog alt i alt virkelig godt skruet sammen, og den er virkelig en øjenåbner! Ikke at den som sådan fortæller noget, som vi ikke på den ene eller anden vis har hørt i medierne – men den  gør det på en ny måde. Den gør det på en måde, der pludselig fortæller historien på et i medierne sjældent set personligt plan. Og det kan altså noget!
Det her er en rigtig vigtig forestilling, som virkelig viser, hvad teater også kan! Fortælle aktuelle samfundsrelevante virkelig historier som det er vigtigt, vi forholder os til på den ene eller anden måde. Servere nyhedsstof på en anderledes måde end medierne kan.
Personligt har denne anmelder aldrig set en sådan en forestilling før, og det var en forfriskende og dejlig oplevelse.
Falder man over en opførsel af You, Me and the Distance Between Us et sted i Europa, kan det varmt anbefales at slå vejen forbi!

Hold øje med projektet på deres Facebook: https://www.facebook.com/youmeandthedistance/?fref=ts