Anmeldelse: Dirty Dancing

Spillested: Operahusets Store Scene
Spilleperiode: 8. Juli 2016 – 14. August 2016
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★★

Frances ‘Baby’ Houseman ankommer sammen med sin familie til Kellerman’s resort for at holde sommerferie. Her møder Baby Johnny Castle; ferieparadisets sexede danseinstruktør. Alle ved, at det kun kan gå galt, men Baby forelsker sig i Johnny, og sammen bryder de feriestedets gamle normer om kærlighed mellem ansatte og besøgende og Babys søde lillepigeliv forsvinder pludseligt.

Vi har (næsten) alle set og elsket 80’er filmen ’Dirty Dancing’ og skrålet med på Time Of My Life; Patricks Swayzes smalle vuggende hofter og Jennifer Greys lige så smalle hofter og misundelsesværdige krøller! Det har kun været et spørgsmål om tid, før også denne film fik sin egen musicalopsætning. Men klassisk musical er det nu ikke helt, for så mangler der i den grad nogle sangoptrædener, det er nærmere en musikalsk danseforestilling! Det gør dog ikke forestillingen dårligere, for dansene er uden tvivl på højeste niveau. Den danseglæde og det energiniveau, der ses på operahusets store scene, er ikke til at tage fejl af. Det er ikke svært at se, hvem aftenens store stjerne er: dansefænomenet og musicalstjerne Silas Holst. Der hujes og piftes fra det sekund, han skødesløst træder ind på scenen. Salens kvinder nærmest dåner da han smider tøjet, og jublen vil ingen ende tage, da Johnny Castles famøse replik: Nobody puts Baby in a corner, leveres; her går publikum amok i en rungende klapsalve.

Det hele er som forventet; en gengivelse af filmen fra start til slut. Men det er tydeligt, at der er lagt vægt på dansekunnen og ikke så meget på skuespiltalentet; dermed ikke sagt, at der ikke er talent hos skuespillerne. Silas Holst er skøn som Johnny, og det er ikke underligt, at han efterhånden er Danmarks store mandelige musicaldarling. Mathilde Norholt er elskværdig og har en umiskendelig sødme over sig, som ikke er nem at spille med troværdighed, men det formår hun. Det er dog som om oversættelsen til tider spænder ben for skuespillet og det bliver en smule fladt og påtaget hos nogle af karaktererne. Vi sidder desuden og undrer os over, at der ikke er taget et klart valg med leveringen af sange. Der er udvalgt nogle klart stærke sangere, som fungerer som en fin og naturlig del af forestillingen. I vores optik kunne de have båret hele sangdelen uden problemer – og faktisk synes vi, det er et skønt og friskt bud på, hvordan musical også kan laves. Vi ærger os dog over, at man bryder med dette og alligevel lader enkelte etablerede roller have en sang eller to og tilmed kaster sig ud i backing-track på et tidspunkt. Det er en skam, for det får forestillingen til at fremstå en smule stilforvirret, og det er bestemt ikke nødvendigt.

Når dette er sagt, er vi dog yderst underholdt fra start til slut; vi tilgiver de akavet leverede replikker, for vi sidder og danser eller synger med på de mange mange mange hits fra filmens soundtrack. Laura Drasbæk og Robert Hansen som komiske side-kicks fungerer forrygende, og vi er ikke ene om ikke at kunne holde grinene tilbage her. Sidst men ikke mindst er dansene uundværlige og de sidder on point!! Forestillingens charme og de stramt koregraferede danserutiner er en vinder; salen kvitterede med stående ovation allerede inden forestillingen var ovre. Kan man lide filmen, vil man uden tvivl også være vild med den snart absolut udsolgte forestilling i Operahuset – og hvis man ikke kan lide filmen, tør vi faktisk godt sige, at du nok vil kunne lide forestillingen!

Fattige og studerende? Sådan gør du:
Da forestillingen stort set er udsolgt, at det svært at finde billige billetter, men heldigvis har de lige lukket op for muligheden for at stå op og se forestillingen, og dette til den nette sum af 168 kr!