Anmeldelse: Jeppe på Bjerget

Spillested: Grønnegårds Teatret
Spilleperiode: 29.06.2016 – 20.08.2016
Anmeldt af: Amanda Boie Hvid og Line Kirsten Nikolajsen

★★★

Det var en sommeraften. Solen stod klart på den blå himmel og i den grønne gård, var kongeriets største kunstnere (og selvfølgelig Den Fjerde Væg) samlet til aftenens premiere på ‘Jeppe på Bjerget’!

Det var virkelig en skøn aften. På Grønnegårds Teatret på Bredgade i København, er der en helt naturlig skøn og historisk stemning. Teatret har en lang tradition for at spille klassikere, og især Holbergs komedier er blevet faste gengangere. Denne gang står den på tæv, tricks og brændevinstylleri i fortællingen om Jeppe på bjerget; en fattig bonde med et bedre øje til brændevin end til sin noget voldelige kone Nille. Efter en dag at have tørlagt et par flasker, falder Jeppe i en dyb søvn på møddingen. Baronen og hans følge kommer forbi og beslutter sig for at “drive gæk” med den fulde bonde, og lader Jeppe sove sin brandert ud i Baronens seng. Når han vågner, vil de bilde ham ind, at det er Jeppe selv, der er baronen.

Det er en rigtig komedie klassiker. Gode gamle. Forestillingen er hyggelig og underholdende fra start til slut. Skuespillerne giver den alt hvad de har, og særligt Olaf Johannesen gør det intet mindre end imponerende godt i rollen som Jeppe. At spille den klassiske fulderik er ikke nødvendigvis en nem disciplin, men Johannesen formår at gøre karakteren levende, troværdig og sjov, uden at det bliver tamt ‘falden på halen humor’.

Forestillingen igennem sker der utrolig mange ting – energiniveauet er tårnhøjt og vi keder os ikke på noget tidspunkt! Som helhed sidder vi dog tilbage med følelsen af, at der mangler et eller andet i forestillingen. Et sidste lille magisk krydderi, som giver forestillingen det ekstra løft, for at det virkelig får smagen af tju-bang. Forestillingen er spækket med gøgl, men ind i mellem kan det virke lidt unødvendigt og påtaget. Det virker nogle gange som om, lidt for mange af de sjove påfund fra idé-fasen har sneget sig med, uden helt at være blevet tænkt ind i det samlede billede og den endelige sum af fjollerier.

Til gengæld er vi meget betaget af den flotte scenografi. Den imponerende træ-scene er veludført og gennemtænkt, og skaber en helt fantastisk ramme om den gamle fortælling, og sætter ydermere gang i publikums egen fantasi og forestillingsevne – det, synes vi, er ret fantastisk!

Det er dejligt med en klassiker som Jeppe på Bjerget – Holdberg holder stadig!
Vil man prøve kræfter med de udendørs sommerforestillinger, er Grønnegårds Teatret bestemt et besøg værd!

Fattig og studerende? Sådan gør du:
Det allerbilligste er hvis du er under 25 – så koster billetterne 215 kroner. Det synes måske som et stort indryk i SU-økonomien, men for en forestilling som denne, er det pengene værd. Normalpris for billigste billetter: 285 kr.