Anmeldelse: Tam Tam 2016

Spillested: Glassalen Tivoli
Spilleperiode: 02. Juni – 16. Juli 2016
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen

★★★

Tivolis årlige revy hvor udvalgte historier og tendenser fra det seneste år portrætteres gennem en række korte humoristiske sketches – ofte i musikalsk form. Her tages hånd om alt fra Airbnb, Inger Støjberg og Prins Henriks pensionist tilværelse. Tam Tam holdet består i år af Bodil Jørgensen, Niels Olsen, Mads Knarreborg, Sofie Stougaard og Henrik Koefoed.

Hvad er godt?
Revy-formen er måske især en teaterform, der taler til den ældre del af befolkningen, og det er da heller ingen hemmelighed, at min ledsager og jeg er en del under publikums gennemsnitsalderen. Selvom vi nok ikke griner helt så meget og så ofte som den ældre del af publikum, så bryder vi dog også sammen af grin flere gange. Tam Tam gør faktisk en rigtig fin indsats for at ramme flere aldersgrupper med de emner, de behandler, og selvom der ofte holdes fast i det helt storspillende og gakkede revy-spil, så bæres forestillingen af en gruppe skuespiller, som er virkelig sjove og gør det rigtig godt. På trods af en tung første halvdel af showet løftes hele forestillingens samlede udtryk betydeligt af anden halvdel. Denne virker langt mere gennemtænkt og sammenhængende, og her er der ikke helt så langt mellem grinene som I første halvdel.
Vi er især helt vilde med en af de lidt mere simple sketches, hvor Mads Knarrebro klædt ud som sensuel diva synger en yderst velsunget hyldestsang til Kristian Thulesen Dahl. Denne stikker ud fordi den er simpel i sit budskab og ikke søger mod en afsluttende halvplat punchline, og det klæder virkelig forestillingen! Desuden blomstrer Bodil Jørgensen virkelig i anden halvdel af showet, hvor hun virkelig folder sit komiske talent ud  – både som sjofel jysk bondekvinde og ekstremt overvægtig kvinde i svømmehallen.

Hvad er mindre godt?
Som nævnt er første halvdel af showet ret tungt og til tider ret plat og usjovt. Sketchene virker lidt halvfærdige og skynder sig igennem en lidt halvhjertet fortælling for at nå til en plat punchline som i stedet for at udløse den helt store latter, blot sender sketchen i frit fald mod gulvet. Det bliver på mange måder alt for letgennemskueligt og letspiseligt, og det gør, at vejen hen til den oplagte punchline bare bliver lidt for kedelig at følge. I sær med de mere “start til slut-baserede” fortællinger der tydeligt går fra A til B, bliver det svært at trække det op – simpelthen fordi jagten mod punchlinen bliver for tydelig. Vi er i hvert fald meget større fans af de mere punchline-løse sketches, hvor sjove små kommentarer og overraskelser i stedet er spredt ud over hele sketchen og syet ind i karakterspillet.

Tam Tam er ikke en helt tarvelig revy at give sig i kast med, hvis man som lidt yngre teatergænger kunne tænke sig at prøve kræfter med revy-genren – det er helt klart en af de bedre og friskere revyer. Vi har en rigtig god aften og får trods alt rørt lattermusklerne!

De billigste billetter fås til 295 kroner i hverdagene. Man kan dog være heldig at få billetter til halv pris, hvis man køber såkaldte last minute-billetter på dagen!
Billetter kan købes her: http://www.tivoli.dk/da/teater/2016/tivoli+revyen+-+tam+tam+2016/billetter