Anmeldelse: Kong Arthur

Spillested: Ulvedalene, Dyrehaven
Spilleperiode: indtil 2. juli 2016
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★

‘Kong Arthur’ er historien om, ja, Kong Arthur af England; en af de mægtige riddere om det runde bord. Men England er i forfald, pesten har ramt og den store troldmand Merlin har ikke vist sig i Camelot i evigheder. Som om det ikke er nok, er også troldkvinden Morgana Le Fey, Arthurs søster, tilbage for at oplære sønnen Mordred i sort magi og overtage kongeriget. Vi kender ham fra de mange eventyr om den unge dreng, der trækker sværdet op af stenen og kommer under Merlins magiske vinger – men eventyret her finder sted langt senere, og Arthur må vise, at han endnu er konge og genvinde sin elskede dronning Gunnivere.

Det er alt sammen så stort og flot ude i Ulvedalene; der er bestemt ikke sparet på effekterne, og fyrværkeri, ild og røg kommer frem fra alle sider. Nicolas Bro er perfekt i rollen som den faldne og pludseligt sindssyge Arthur. I det hele taget er det et virkelig stærkt cast, der indtager den store scenografi, bl.a. Marie Louise Wille som Guennivere, Tammi Øst som Morgana og Esben Smed som Mordred. Bedst er dog Ole Lemmekes Merlin, der først som en parodi på sig selv trækker uendelige farverige tørklæder ud af ærmet og dernæst dukker op i de smukkeste klæder som den Merlin, vi kender. Men historien og manuskriptet halter desværre flere steder, og det bliver til tider lidt svært at følge med.

I denne noget rockede version af fortællingen er det uklart hvorfor søens dame, Xenia Lach-Nielsen, skal fremføre store poppede arier, da det rockede udtryk er langt mere interessant at se på og lytte til. Dermed er nogle af aftenens højdepunkter uden tvivl også de mere rockede og actionfyldte scener, som der netop er plads til i udendørsteatret: 10 heste, der rider hen over pladsen eller 6 crossere, der fælder kongens riddere. Jeg sidder dog tilbage med en undren over, hvorfor forestillingen skal være så ‘ung’? Den gamle legende om riddernes søgen efter Den Hellige Gral er vendt på hovedet og tilføjet alverdens gimmicks. Det er ikke nødvendigt, at der bandes i hver tredje sætning, og det har måske i virkeligheden den modsatte effekt. Det er svært for forestillingen at holde sig inde for én enkelt genre, og det bliver derfor en sjov blanding af drama om kærlighed og Englands undergang og falde-på-halen komik.

Trods små mangler og tilføjelser er ‘Kong Arthur’ i Ulvedalene klart et besøg værd, for flot og fornemt er det, når bandet giver den gas og storslåede kampe udspiller sig mellem bl.a. Tammi Østs helt igennem onde Morgana og Marie Louise Willes handlekraftige Gunnievere.

Som ung er det muligt at se forestillingen fra de bagerste rækker for 125 kr., og nok er man langt væk fra scenen, men arealet er så stort, at man nok skal få hele showet med!