CPH STAGE Anmeldelse: The Universal Position

Spillested: Dansehallerne
Spilleperiode: 8.-9. juni
Anmeldt af: Amanda Boie Hvid

★★

Oliekrise, finanskrise, klimakrise, flygtningestrømmen. Ja, der er mange ting i disse tider, som altsammen tynger sind og sjæl – hvad skal man gøre af al den dårlige energi? I den interaktive performance – The Universal Position, foreslår performer Inge Agnete Tarpgaard at danse det ud! Med udgangspunkt i musical genren og alt hvad der hører med, bliver publikum indført i gode tips og tricks til, hvordan de store følelsers sang og altomfavnende gestikulationer, kan lysne dit verdenssyn og bare generelt gøre dig lidt gladere. The Universal Position har universelle muligheder. Ideen er så god! Især hvis man er bare lidt glad for musicals. Eller er åben for omvendelsen!

Rammen sættes godt, når publikum får gennemgået en smule musical historie – både gennem lidt PowerPoint praksis, men også gennem øvelser, som selv at skulle spinde rundt som nonnen Maria i de østrigske bjerge (Sound of Music). Det er sjovt og hyggeligt – man kan ikke undgå at trække godt på smilebåndet. Problemet er bare, at det aldrig rigtig går op i en højere enhed. Ved første øvelse skal alle gå rundt mellem hinanden og hilse med ‘Jazzhands’ og 10 minutter senere er vi delt op i hold og skal lave hver vores 20 sekunders scene til en musical sang. Publikum bliver smidt lige ud i det, hvilket har sin charme, men den korte forklaring om at Troldmanden fra Oz i virkeligheden portrætterer det kapitalistiske samfund, er bare ikke tilstrækkelig til at man kort efter klæder sig i diverse kostumer og danser som en Wall Street bankmand.

Det der kunne blive en spændende udfordring på genre, og hvad man kan med teatret, ja det bliver istedet bare lidt en teambuildingsøvelse med de folk, der tilfældigvis er endt i samme Show Boat.

Ih, man får sådan lyst til at ideen udvikles videre, at man tør bygge mere på og at energien skrues lidt op. For der er potentiale og sjove oplevelser gemt i konceptet! Det bliver til stjerner for den gode idé og den hyggelige oplevelse.