CPH STAGE Anmeldelse: De stuerene

Spillested: Aveny-T
Spilleperiode: 8. – 11. Juni 2016 (skynd jer afsted!)

★★★★★★

Anmeldt af: Trine Berg Balle

De Stuerene er en skarpt komponeret og virkelig sjov ensemble-forestilling om Dansk Folkepartis 20-årige historie. Fokus er på Pia Kjærsgaard, (der spilles fænomenalt af Maja Juhlin), og hendes vej op gennem partiet, men andre politiske nøglefigurer som Mogens Glistrup, Morten Messerschmidt og Kristian Thulesen Dahl kommer også en tur i parodi-maskinen. I lyset af partiets kontroversielle holdninger og ofte markante udtalelser, havde det været let for forestillingen at manifestere sit budskab, ved udelukkende at hænge disse mennesker ud. Udtrykket er dog hverken ensidigt eller plat, men derimod intelligent, flerdimensionalt og reflekteret.

Da vi træder ind i salen, står skuespillerne storsmilende klar på scenen for at byde velkommen, og der hænger en tung dunst af kød i lokalet, fra de frikadellefade, der sendes rundt. På scenen er der placeret en række mandshøje bogstaver, som former ordene: JEG ER DANMARK, og der er fuld tryk på de visuelle og auditive virkemidler helt fra forestillingens start.

På lidt over 2 timer (inkl. pause) føres vi nu igennem DF’s historie; fra partinavnets fødsel over markante kontroversielle sager og til i dag, hvor partiet har vokset sig til landets næststørste. Der tegnes nogle stærke kontrastfyldte billeder, som f.eks. da hele scenen går i ragnarok og eksploderes til tonerne af Brødrene Olsens ”Fly on the wings of love”. Forestillingen jonglerer med fordomme, stereotyper og kontraster, og man efterlades fuldstændig overvældet af de mange indtryk. Med den gennemkomponerede ping-pong mellem fortælleren og historiens involverede samt den sublime anvendelse af de mange virkemidler, hives stykket op på seks stjerner! Helt klart anbefalelsesværdigt!