Anmeldelse: Kinder K

Spillested: Teaterøen
Spilleperiode: 17. maj – 27. Maj

★★★★★★

Det her er interessant debatteater, når det er allerbedst! Det er en forestilling, som gennem et hamrende gennemarbejdet visuelt udtryk sætter fokus på de etiske konsekvenser af genetisk selektion, retten til at tage et andet menneskes liv og et samfund, hvor vi helst skal passe perfekt inden for rammerne. Kinder K sidestiller to historier, som foregår i henholdsvis nazi-tysklands 1939, hvor alle liv, der ikke er ordet liv værdigt udryddes, og i nutiden hvor et ungt par konfronteres med en fostervandsprøve, der viser, at alt ikke er, som det skal være. Det er en forestilling, som tør sætte liv i en svær debat, og som tør spørge, hvor langt der i virkeligheden er mellem nazisternes medlidenhedsdrab og nutidens muligheder for genetisk selektion.

Hvad er godt?
Dette er en af den slags forestillinger, hvor man opsluges totalt og helt glemmer tid og sted. Dette skyldes selvfølgelig først og fremmest et yderst velskrevet manuskript og den meget dragende scenografi, der på trods af det minimalistiske udtryk formår at skabe en lang række veldefinerede rum ved brug af meget få midler. Alene det at få lov at opleve denne brug af lyd, scene og rum er hele turen ud til teaterøen værd. På scenen er kun to skuespillere, som springer mellem tid og rum på meget elegant vis, så vi aldrig er i tvivl om, hvem de nu er, og hvor vi befinder os – og så skal jeg lige love for, at de kan spille skuespil. Man er efter denne omgang ikke det mindste i tvivl om Josephine Park og Niels Erlings kæmpe store talenter. De spiller med et sjældent set nærvær og en nerve, som ikke kan andet end at blæse os fuldstændig bagover. Den her forestilling er et fremragende eksempel på, at vi også skal huske at se og lave teater om de ting, vi har svært ved at se i øjnene og tage op til debat!

Hvad er mindre godt?
I modsætning til de forfærdelige børneskæbner forestillinger behandler, fejler selve Kinder K ingenting. Det er en meget symbolrig forestilling, som har mulighed for at give publikum rigtig mange forskellige fortællinger, hvis sanserne holdes åbne. Teaterøen ligger langt ude på Refshaleøen, og nogen vil måske lade sig skræmme! Men turen derud er skøn og spændende, og Kinder K er uden tvivl kilometerne på cyklen værd!

Er I en gruppe på 6 under 25, kan I få hele herligheden for kun 40 kroner! Er du alene og under 25 sniger den sig op på 95, hvilket studerende i alle aldre også kan få det til. Normalprisen er 165 kroner.