Anmeldelse: H.C. Andersens samlede eventyr

Mungo Park ved Aveny-T
Spilleperiode: 3.-28. Maj 2016
Anmeldt af: Clara Gleerup

★★★★★

Der sidder de, Karen, Leif-Arne (Leffe) og Peder, og venter på, at gæsterne skal ankomme til det lille folkebibliotek til en eftermiddag i H.C. Andersens tegn. Men der kommer bare ikke nogen – måske fordi de kun har annonceret begivenheden på Intranettet, og hvem bruger overhovedet det stads længere? Der sidder de altså, uden nogen til at lytte. I stedet for at fortsætte den daglige arbejdsgang, starter Leffe en konkurrence om at have den mest voldelige scene eller det underligste navn fra H. C. Andersens forfatterskab. Kun Peder, invalidepensionisten i skånejob, er med – Karen har travlt ved sit klinisk opryddede skrivebord. Men da legen starter, kan hun alligevel ikke dy sig; de to unge mænd har tydeligvis ikke sat sig ind i stoffet, og hun ved bedre. Sammen bestemmer de tre bibliotekarer sig for at blæse igennem samtlige 156 eventyr og dermed fortælle Hans Christian Andersens livshistorie fra start til slut gennem taler, sang, dans og slåskampe. Nu starter et hæsblæsende og stakåndet kaos tilsat forelskelse, glæde, omsorg, og død.

Hvad er godt?
Nogen vil måske kende formatet fra Bellevue Teatrets opsætning af Shakespeares samlede værker, som også høstede fine roser og anmeldelser, og nu gør Mungo Park kunsten efter. Forestillingen er både humoristisk, tankevækkende og fuldstændig ulykkelig – præcis som H.C. Andersens liv. Skuespillet er fabelagtigt – det kan ikke komme bag på nogen at Amanda Collin for nylig modtog en Reumert nominering for sit portræt af den stramme bibliote-Karen. Nicolai Jandorf, der gennem hele forestillingen holder et ualmindeligt højt energiniveau og Jonas Munck, der stilfærdigt står i baggrunden og tilføjer smuk musik til de mange scenarier er også yderst nævneværdige. Musikbidderne er fornemme og et stprt plus ved opsætningen, de giver eventyrene helt nye dimensioner med musik inspireret af L.O.C. og stilfærdige popnumre om kærlighed og livet som en prinsesse på en ært.

Andersen er ikke blot eventyrforfatter, men også digter og romanskriver, det gør ham ikke mindre fascinerende, dog er eventyrerne hans største force; det er dem vi kender og elsker. Forestillingen byder på alt fra et opkald til Mads og Monopolet med Hella Joof som monopol, barndomstraumer, en kraftig analyse af H.C’s syn på kvinder og en tur i naziskole. De moderne twists tydeliggør, hvor alsidig H.C. Andersens eventyr er og var, og hvordan de uden megen redigering passer ind i alle tidsaldre. Uden at sige for meget, vil jeg bede fremtidige publikum om at nyde hvert sekund af de tre bibliotekarers rendition af Kejseren Nye Klær og Karens feminist analyse, der uden tvivl er nogle af aftenens store højdepunkter, og som fik salen til at græde af grin og klappe højlydtAmanda Collin, Nicolai Jandorf og Jonas Munck giver publikum det lille ‘alfekys’, så vi ser alt det, de andre ikke ser – som drengen, der i Kejserens Nye Klær råber op om det manglende tøj.

Hvad er mindre godt?
Det er svært at sætte en finger på H.C. Andersens Samlede Værker. Den eneste tanke jeg sidder tilbage med er, om jeg har lært noget? Hvis det da er meningen, at jeg skal det? For selvom jeg har siddet næsten to timer i den lille teatersal og hørt de tre skuespillere dramatisere H.C. Andersens livs, så er jeg ikke blevet meget klogere på hverken H.C. eller hans eventyr. Det er dog så lille et aber dabei, at det på ingen måde må få folk til at undgå denne forestilling.

Dette er den perfekte forestilling til gymnasier og folkeskoler – det er tydeligt fra start, at humoren rammer plet. Jeg foreslår alle skoler at hive eleverne med til denne forestilling. Som ung under 25 koster forestillingen 130 kroner på de billigste pladser, men kan man samle en gruppe på min. 6 personer, koster det altså kun 40 kroner pr. Person! Forestillingen er alle pengene værd.