Anmeldelse: Fornuft og Følelse

Aarhus Teater
Spilleperiode: 21. april – 28. maj 2016.
Anmeldt af: Stinne Ingemann Henriksen

★★★★★

Fornuft og Følelse er en på én gang satirisk, sørgelig, velkomponeret og visuelt smuk fortælling om stærkt søsterskab, relationer og kærlighed i 1800-tallets England. Forestillingen viser historien om to vidt forskellige søstre: den fornuftige og selvkontrollerede Elinor (Sofie Nolsøe) og den yngre, følsomme og impulsive Marianne (Cecilie Stenspil), som kort efter deres fars død bliver efterladt uden en øre på lommen, hvilket ændrer hele familiens livssituation og tvinger dem til at flytte fra hus og hjem. Nu følger en fortælling om to søstre, der – trods deres forskellighed – drømmer om det samme, nemlig ægte kærlighed og lykke. Kærligheden finder begge søstrene på deres vej, men det er ikke så simpelt, når begge mændene viser sig at holde på en central hemmelighed. Forestillingen er baseret på Jane Austens romanklassikker ved samme navn fra 1811, som blev til en Oscarvindende filmversion fra 1995 og som altså nu er kommet i en klassikertro teaterversion med iscenesætter Peter Langdal og hans kone Maj-Brit Soley Langdal.

Hvad er godt?
Salen mørklægges. Ind træder en pianist (August Rosenbaum) i et autentisk 1800-tals kostume og sætter sig ved et piano i scenens ene side. På scenens anden side sidder cellisten (Josefine Opsahl). De to dygtige musikere akkompagnerer med smukke klassiske toner og musik af mere elektronisk karakter undervejs i forestillingen. Foran scenen hænger et gennemsigtigt tæppe og bagved sidder alle 16 skuespillere og nynner til pianistens fingerspil. De nynner alle højere og højere indtil de afbrydes af et pludseligt skarpt lys og et brat stop i musikken. Så er forestillingen i gang! I Fornuft og Følelse er scenerummet forholdsvis enkelt med få rekvisitter og et skråt scenegulv, som danner rammen om 2,5 time med bravende skuespilpræstationer af hver og én og som – sammen med live-musikken og de veludførte kostumer – gør forestillingen fem stjerner værd. Med et skuespillerhold, der forstår sig på satirisk timing, skarp repliklevering og tæt sammenspil forføres man af Fornuft og Følelse. Denne forestilling kan og bør ses af alle med (teater)respekt for sig selv.

Hvad er mindre godt?
De mange karakterer og deres relationer til hinanden kan godt gøre det lidt svært at holde hoved og hale i, hvem der er hvem og hvordan familiestamtræet hænger sammen – især hvis man ikke er bekendt med bogen eller filmatiseringen. Så det gælder om at holde tungen lige i munden. Og så er det lidt en skam, at den simple og rene livemusik ikke får endnu mere plads i forestillingen, men i stedet ofte overskygges af lange dialoger og monologer.

På Aarhus Teater ønsker man at være ”billigere end biografen”, så derfor får unge under 25 og studerende en billet for en flad 50’er. Ellers koster en standardbillet fra 230 kr. (mandag-torsdag) til 270 kr. (fredag-lørdag).