Anmeldelse: Det Store Sceneskift

Dansehallerne

Spilleperiode: 19.-22. april 2016
Anmeldt af: Kristoffer Fløe Dalsgård

★★

I Det Store Sceneskift er scenen ryddet for dansere, skuespillere og musikere, og står tilbage i sin egen mørke- og tomme råhed, som et uendeligt sort hul, der har suget både livskraft og inspiration ud af hele verden. Der er dog også brug for god plads, for ambitionen med stykket er netop at få luft for alle de problemer, som konstant tikker ind fra nær og fjern og ryster os, lykkelige danskere, dybt ind leverpostejsånden. Derfor er de to instruktører Daniel Nordback og Erik Pold selv trådt ned fra scenen, ned til os på publikumsrækkerne, og inviterer publikum med på tur gennem teaterhistoriens greatest hits for, at vi i fællesskab, kan finde historisk inspiration, der kan få os selv, scenekunsten og hele samfundet op med hovedet igen.

Hvad er godt?
Der mangler virkelig ikke ambition fra de to, ganske modige, instruktørers side, for det kræver jo en hvis portion selvtillid, når man egenhændigt vil tage livtag med alverdens kriser og tilmed inddrager en generøs håndfuld klassikere. Derfor er der også en meget forløsende kontrast over den bramfrie fandenivoldskhed, der præger tilblivelsen af aftenens forestilling. Publikum får bestemt heller ikke bare lov at sidde og putte sig oppe i teatermørkets trygge favn, men bliver jævnligt afkrævet svar på tiltale. Samtidig er det dejligt identificerbart, at de to herrer tager deres udgangspunkt i en personlig frustration over, hvor magteløse vi alle kan føle os i det hvirvlende morads af flygtninge-, klima- og bankkriser, som vi dagligt præsenteres for af den evigt kørende nyhedsspiral.

Hvad er mindre godt?
Ligeså læskende det er for et passioneret teaterhjerte at opleve kunsten sat på spil, ligeså tungt kan det desværre falde, hvis ikke præstationen lever op til ambitionen. Og Det Store Sceneskift er desværre en forestilling, der hører til sidstnævnte. For godt nok præsenteres vi i starten for, at denne forestilling er et forsøg, men det er dog et iscenesat forsøg, som publikum gerne skulle kunne følge med i og forstå formålet med. Imidlertid syntes dette ikke at være tilfældet og i stedet sad undertegnede ganske forpustet og forvirret tilbage, efter at have været med på en ukurant teaterhistorisk galop fra Aristoteles over Svanesøen til et Mozambikansk rensningsritual. Hele molevitten endte i en besynderlig fanfare af konfetti, som en formålsløs prik over en usammenhængende aften. Derfor blev forestillingen, gode intentioner og klassiske referencer til trods, aldrig det forsøg på at udfordre kunsten og samfundet, som der ellers var lagt op til, men snarere en lidt ligegyldig introduktion til nogle af historiens største værker, og det fortjener de ikke.

Normalprisen er 120,-, unge under 25 gør det for 55,- og seks styks under 25 slipper for bare 40 kroner pr. næse.