Anmeldelse: Sidst på dagen er vi alle mennesker

Siloen ved Edison Teatret
Spilleperiode: 12. April – 7. Maj 2016
Anmeldt af Trine Balle og Clara Gleerup

★★★★

Sidst på dagen er vi alle mennesker er en forestilling om seks topkonsulenter i det danske erhvervsliv – det interessante er dog, at hele opsætningen bygger på virkelige samtaler med mennesker i branchen. Som en flue på væggen inviteres vi ind i en psykologs praksis. Vigtigst for samtalen er, at alle konsulenterne tager en ting med, som betyder noget for dem; en computer, en gammel sutteklud, en t-shirt. Disse ting giver os et indblik i karaktererne, allerede inden de begynder deres samtaler. Dette er mennesker, som har viet hele deres liv til arbejdet og tilsidesætter alt andet, såsom parforhold, børn og et egentligt socialt liv.

Hvad er godt?
Papirerne flyver om ørerne på skuespillerne, og scenografien er overvældende i både højde og omfang. Foran os står en enorm rød trappe dækket af utallige stakke af hvidt papir. Meget symbolsk illustrerer trappen, hvilken status hver karakter har, og alle forsøger de at nå toppen, hvor seniorpartneren sidder på sin petestal. Forestillingen har i det hele taget et meget lækkert scenisk udtryk, og det er forfriskende, at vi ikke blot befinder os i et lille mørkt kontorrum. I dansk teater ses lige nu en tendens, hvor flere forestillinger sætter fokus på kontorfællesskabets hårde og udmattende miljø, men her forsøger instruktør Nicolei Faber, og scenograf Christian Albrechtsen, at skildre denne verden fra et nyt perspektiv. Her møder vi ikke blot personligheder, som ser jobbet som en byrde – nej disse mennesker får et fix af arbejdet, er drevet af passion og bruger med glæde op til 100 timer på arbejdet hver uge.

Mellem samtalerne er der indlagt små overgangssekvenser med elektronisk musik, hvor en voice-over også analyserer og fortolker de små sessioner. Det tilfører stykket en ekstra dimension, og giver publikum en endnu stærkere følelse af at være inde i hovedet på karaktererne. I dette forjagede og stressede samfund, er forestillingen virkelig aktuel, og man genkender nemt små glimt af sig selv i disse seks ekstreme personer. Vi møder bl.a. Katrine, som er hårdtarbejdende, elsker sin computer og har lidt knas med forholdet. Eller Frode, som elsker alle dyr, men ikke længere selv har et. Han er lige blevet årets sælger, men nyder ikke opmærksomheden. Eller Christian, der ingen møbler har, men bare gerne vil gøre chefen stolt. Det er et virkelig humoristisk stykke, og for hver person vi møder, fremstår samtalen både let og frisk, men som historien skrider frem, indser både vi og personerne selv, at de i virkeligheden har ondt indeni. De tre skuespillere; Claes Bang, Marijana Jankovic og Simon Sears, leverer gode præstationer, og især bemærker man Claes Bangs utroligt rørende og levende spil. Der er små detaljer i hans mimik og spil, som ikke er til at stå for.

Hvad er mindre godt?
Trods forskelligheden i alle karaktererne bliver forestillingen en kende lang. Man dvæler desværre lidt hen i enkelte af samtalerne, hvilket dog afhænger af karakteren, der sidder på stolen. De enkelte samtaler med psykologen synes også længere og længere mod slutningen, og det er lidt synd, da de korte møder er utroligt fine.

Studerende og fattig – sådan gør du:
Til denne forestilling er der gode rabatter at hente! Hvis man er under 25 år, kan man få billetter til 100 kr. – da pladserne er unummererede, er dette også de bedste billetter, man kan få, fordi man netop selv kan bestemme, hvor i salen man sætter sig. Er du studerende, men over 25, og brænder du stadig for at se forestillingen, kan du med et gyldigt studiekort få billet til 125 kr. Der er altså ingen undskyldninger – så afsti afsted mod Siloen ved Edison Teatret.