Anmeldelse: Lort (La Merda)

Husets Teater
Spilleperiode 2. – 16. April 2016.

Anmeldt af: Kristoffer Fløe Dalsgård

★★★★★

Alene sidder hun dér, Danica Curcic, på en jomfrueligt ren, kridhvid piedestal, i et tindrende hvidt rum, udelukkende ikældt den karminrøde farve på sine læber. Hun sidder bomstille med ryggen til, i al sin ensomme, nøgne pragt. Men denne snehvide ro varer dog kun ved, til det sekund hun åbner sin storsmilende, blodrøde pjerrotmund op, og begynder at lade ordene flyde om kap med maskaraen, i en verbal malstrøm, der hvirvlende trækker hende stadigt dybere ned mod bunden af mig, mig, mig-samfundet. Ned i lortet. For det er ikke småting, der strømmer ud undervejs i den time forestillingen tager. Nej, det vælter ud af hende med fortællinger om alt det pis, al den skam og alle de pikke, der skal ædes og skides ud igen, for at hun endelig kan blive til noget oppe på toppen af livets kransekage. Deroppe, hvor ingen har klamme, svuppende deller på lårene. Deroppe, hvor man kommer i TV og bliver inviteret på krydstogt. Hvis man altså var lidt højere. Og tyndere. Og havde nogle pænere lår.

Hvad er godt?
Lad det være sagt med det samme – monologer kræver ualmindeligt gode skuespillere for ikke at blive lange og lunkne. Og ualmindeligt dygtig, dét er Danica Curcic, der egenhændigt tørrer reality-samfundets røvhul noget så grundigt af med dramatiker Cristian Ceresolis stykke. Igennem en time og ti minutter holder hun salens fulde opmærksomhed rettet mod sin hvide trone, hvorfra hun med usandsynlig sikkerhed leverer en præstation så rammende, at man efterlades med lysten til at hælde hele samfundet og al dets ækelhed lige i lokummet. Ligeledes fortjener også manuskriptet ros. For det er en hensynsløs røvfuld til en kompasløs ego-tidsalder, hvor det forlorne er blevet det virkelige, og forfalskede kroppe er skønhedsidealer. Derfor er Lort også en usædvanligt heftig omgang, hvor man skal forberede sig på selv at blive hevet med gennem sølet. Men netop fordi forestillingen er så brutal, er den også så god.

Hvad er mindre godt?
Der er virkelig ikke meget at udsætte på dette fremragende stykke. Dog var de mange historier som publikum blev beriget med undervejs ofte så indviklede i hinanden, at man virkelig skulle stille skarpt for at følge med. Derfor er Lort heller ikke en specielt nem forestilling at se, men det bør bestemt ikke afholde nogen fra at se den.

Der er ingen studierabat at hente til denne forestilling, der ligger på et prisleje mellem 150 og 200 kroner. Er du dog under 25 år, kan prisen kommer ned på 80 kroner for en plads i salen. Allerbilligst bliver det dog, hvis I er seks personer under 25, hvilket giver en billetpris på blot 40 kroner.