Anmeldelse: Hotel

Folketeatrets store turnéscene
Spilleperiode: 31. Marts – 16. April 2016
Anmeldt af Clara Gleerup

★★

Hotel, siger arrangørerne, er årets danske krimi-musical! Musicalen foregår på et stort internationalt hotel i midten af 50’erne. Gæster fra hele verden søger hertil og opholder sig på hotellet flere måneder af gangen – og det er nogle meget farverige og livlige gæster. En ung fyr, ved navn Adam, ankommer sammen med sin assistent, under pseudonymet Hr. og Fru Hoffman. De to er ankommet for at lede efter Adams forsvundne søster, der sidst er blevet set på hotellet. Men ingen kender til den unge mands søster, det er i hvert fald det, de fortæller ham. Herfra går den vilde detektivjagt, og der bliver lagt op til det helt store krimi-show.

Hvad er godt?
Store dele af skuespillet halter desværre da forestillingen går i gang, og derfor er det meget forfriskende, da vi endelig introduceres for Hr. og Fru Hoffman. Deres spil er tydeligt mere livligt, nuanceret og velspillende end mange andre på scenen. Heldigvis introduceres vi,  som forestillingen skrider frem, for flere dygtige unge mennesker: blandt andet den charmerende og danseelskende Olivia og den transkønnede Theo(dora), der forsøger at hjælpe Adam i hans søgen. Det er forfriskende at blive introduceret til et cast, hvor flere af karaktererne er både skæve, men også originale.

I og med at forestillingen bliver slået op som årets krimi-musical, forventer man også en vis mængde suspense og gys. Desværre går der rigtig lang tid, før man fornemmer uhyggen og spændingen – men da det endelig sker i anden akt, så får man også et strejf af, hvad man har forventet. Det er også med til at forestillingen liiige kravler op på en ekstra stjerne.

Der igangsættes utroligt mange historier i første akt, og man tvivler på, om de kan få afsluttet dem på en måde, så det giver mening for historien. Heldigvis formår de at samle op på de fleste og får nogenlunde elegant slået en knude på dem.

Hvad er mindre godt?
Som sagt er det kun med nød og næppe at forestillingen skaber uhygge og spænding, og det gør blandt andet også at forestillingen simpelthen bliver for lang og tung. Det er som om, man har ville proppe så mange karakterer og historier ind i forestillingen som muligt, og derfor føles det også som om, det er af pligt mere end nødvendighed, at alle får lov til at synge. Mange af sangene har slet ingen relevans for historien og udpensler blot det, karaktererne lige har sagt. Det bliver lidt som at se en skolemusical, hvor alle får tildelt en sang, bare fordi de er med. Det er synd, for der er nogle dygtige sangere, som man sagtens kunne have givet mere ansvar, og dermed have skabt en mere flydende overgang mellem sang og skuespil. Persongalleriet er simpelthen bare så stort og omfangsrigt at mange af karaktererne bliver overflødige og næsten endimensionelle.

I Hotel har man derudover valgt at have et hold dansere, der til hver sang forsøger at fortælle en historie magen til den, der bliver sunget om. Man sidder en smule uforstående for dette valg, da det bliver utroligt forstyrrende, udpenslende og forvirrende. Danserne stjæler fuldstændigt opmærksomheden fra sangerne, desværre.

Musicalteatret skal dog roses for at afprøve en teatergenre, der ikke ses mange andre steder i teaterbilledet lige nu. Det er skønt at se så mange unge frivillige teaterelskere blive samlet på én gang, for man fornemmer tydeligt, at de virkelig brænder for projektet.