Anmeldelse: Viljen til Sejr

Teatret ved Sorte Hest
Spilleperiode: 29. Marts – 9. April 2016

Anmeldt af: Clara Gleerup

★★

Hvad er det
Viljen til sejr er en dramatisering af fortællingen om Coriolanus, en romersk krigshelt, fra før vor tidsregning. Forestillingen er skabt i et samarbejde mellem Vigga Bro og Lene Vestergård, med Erling Hjernå som komponist på de små musikalske indslag frit fortolket efter Shakespeares Coriolanus.

Viljen til Sejr er bygget op som en monolog, og man får meget tidligt i forløbet fornemmelsen af at høre et historisk foredrag om de gamle romere. På scenen står kun Lene Vestergård, som i en livlig fortælling spiller mere end 25 roller i de 75 min. forestillingen varer. Ved sin side har hun Hector, den græske komponist spillet af Erling Hjernå. Coriolanus er forestillingens omdrejningspunkt, men det er hans mor, Volumnia, der tilbageskuende fortæller os historien. Det er en fortælling om Volumnias forestilling om, hvordan hendes søn skal huskes, og hvordan de sammen skabte fred i Rom – og dermed også hvordan hun skal huskes. Alt imens hun fortæller os historien, fortæller hun samtidig Hector historien og  forestillingen igennem forsøger han så at komponere en hyldestkantate til ære for Coriolanus’ sejre og nederlag. Vi føres tilbage til 500 år før vor tidsregning og tages på en rejse ud på Romerriget store slagmarker.

Hvad er godt?
Lene vestergård er en yderst dygtig og meget livlig fortæller, og hun formår på forunderlig vis at tage os med tilbage til det gamle Rom, og det er interessant at se en enkelt skuespiller påtage sig så mange roller på så kort tid. Som så mange andre italienske legender er dette i sig selv en super interessant, og til tider også meget vedkommende, forestilling hvor vi skal forstår, at vil man frem i verden, skal man have viljen til det, men på vejen vil man møde mange op- og nedture. Monologen kunne helt sikkert anbefales som en del af historieundervisningen i gymnasiet. Derudover ville det være spændende at se historien blive opsat som en hel forestilling i sig selv, hvor vi ser historien udspille sig mellem Coriolanus, Vilumnia og de mange andre karakterer, og ikke blot få den genfortalt på en lille intimscene.

Hvad er mindre godt?
Formatet, hvor man forsøger at lære publikum et stykke historie er hyppigt brugt for tiden med forestillinger som Shakespeare Unplugged og  H.C. Andersens samlede værker – her med Viljen til Sejr synes jeg dog, at  det fungerer mindre godt. Man mister desværre flere gange koncentrationen, fordi det netop får lidt karakter af, at være et foredrag. Lene Vestergård og Vigga Bro forsøger meget tydeligt flere gange at trække tråde til nutiden, men det falder hurtigt til jorden. Som publikum behøver vi ikke at få udpenslet fortællingen i sådan en grad, at man skal have forklaret, hvorfor det har en relevans i dag, det forstår man godt ved bare at læne sig tilbage og se forestillingen.

Derudover er musikken i flere omgange et frustrationselement og forstyrer forestillingen mere, end den gavner. Den giver en underlig dimension til forestillingen. Jeg mener, at den kunne være undværet. Komponisten og musikeren Erling Hjernø italesætter flere gange, at han altså ikke er Erling lige nu, men den græske komponist Hector. Og Lene Vestergård går flere gange ud af rollen og fortæller, at nu er hun bare sig selv  – det er desværre ikke gjort særligt elegant her, og det er underligt, at de to spillere går ind og ud af rollerne på den måde. Først taler de til hinanden i rollerne, så som sig selv, og så også til publikum som sig selv og rollerne.

At dømme ud fra aftenens publikum er dette en forestilling, der appellerer mere til det ældre publikum eller gymnasieklasser, som også flere gange i løbet af forestillingen griner hjerteligt. På Den Fjerde Væg var vi desværre ikke helt lige så begejstret. Det blev simpelthen for tungt og langvarigt.

Er du ung under 25 år, koster det kun 65 kroner for de 4 bagerste rækker. Teatret er meget småt, og man kan derfor se alt uden problemer fra disse rækker. Er I en gruppe på min. 6 under 25 år, kan de samme pladser fås for kun 40 kroner!