Anmeldelse: Ronja Røverdatter

Lyngby Kulturhus
Spilleperiode:  22. marts –  3. April 2016

★★★★

Anmeldt af: Kristoffer Fløe Dalsgård

Ronja Røverdatter er kompagniet Heltemus Productions’ genfortolkning af Sebastians klassiske musical Ronja Røverdatter om Ronja, Birk, Matthis og alle de andre røvere på Matthisborgen. Vi følger med, når den handlekraftige røverdatter, stifter bekendtskab med både rumpenisser, grådværge, skovhekse og alt hvad skoven ellers gemmer på. Forestillingen er baseret på Astrid Lindgrens kendte børnefortælling, og derfor egner denne forestilling sig også klart bedst, hvis man er i følgeskab med familiens yngste.

Hvad er godt?
Forestillingens særdeles unge hovedpersoner, Sofie Amalie Christensen som Ronja, og Helmer Solberg som Birk, leverer overbevisende præstationer, der hurtigt drager publikum dybt ind i dramaet i Matthisskovene. Dertil kommer en gennemgående flot scenografi, hvor udfordringerne med relativt mange sceneskift mellem sommer og vinter, og  inde og ude var løst fortræffeligt.

Sangene var generelt veludførte, og også her brillerede Sofie Amalie Christensen, der med en knivskarp stemme lod os falde ind i fortællingens handling. Dette lod i særdeleshed til at være tilfældet for salens yngre publikum, hvorfra hyppige udbrud af glæde, forbavselse og gru jævnligt fyldte salen.

Hvad var mindre godt?
Da forestillingen netop er en musical, burde lydbilledet naturligvis også være ret skarpt hele vejen igennem. Beklageligvis var Ronja plaget af en række mikrofonudfald, der skabte en del forstyrrelse. Ligeledes var det ofte meget svært at høre både sang og tale, som desværre blev kraftigt overdøvet af musikken. Endvidere varede første akt næsten halvanden time, hvilket er for meget, især når der er tale om en familieforestilling.

Fattig og studerende? Sådan gør du:
Der findes kun to priskategorier til denne forestilling: barn og voksen. Den billigste voksenbillet, hvilken studerende også skal købe, kan erhverves for 225 kroner, hvilket placerer en på de to bagerste rækker.