Anmeldelse: TØRST

Får302

Spilleperiode: 7 – 26. marts 2016

★★★★★

Et lille en-times kammerspil om knusende sorg og om at finde tilbage til oven på. Det er historien om kvinden Nat (Benedikte Hansen), hvis mand Tom (Benjamin Boe Rasmussen) er død, og om hvordan hun sammen med datteren Lille (Nanna Skaarup Voss) må genfinde balancen. Det er nyskrevet dansk dramatik af Abelone Koppel som trods det tunge emne og en poetisk fortælleform formår at fremstå ganske simpelt – på en virkelig fin måde. Det er poesi i håndgribelig teaterform, og vi lukkes helt ind i sorgen og kommer så tæt på, at det gør ondt på os selv.

Hvad var godt?
Teater Får302 er et meget lille teater i Toldbodgade, hvor der ikke er plads til særlig mange mennesker ad gangen. Dette gør også, at man som publikum nærmest sidder på scenen og er meget tæt på spillerne hvilket kun gør denne oplevelse endnu mere intens. Benedikte Hansen gør det intet mindre end sublimt i denne forestilling – hendes portrættering af et for alvor sørgende menneske i livskrise er så overbevisende, at man ind imellem helt glemmer, at det ikke er en rigtig dagligstue, vi har fået lov at få et kig ind i.
Derudover fortælles forestilling i et meget poetisk sprog, som formår at tale lige ind i følelserne. Sjældent har jeg oplevet følelsen af ubærlig sorg beskrevet så rammende og præcist, og da forestillingen lakker mod enden, må jeg også overrasket konstatere, at jeg finder mig selv siddende med tårerne trillende ned ad kinderne. Forestillingen er et meget velbalanceret mundret lille værk, som man skal unde sig selv at se!

Hvad var mindre godt?

Der er meget svært at sætte en finger på denne forestilling, og det skal også siges, at det er 5 meget store stjerner, der her uddeles. Et lille men kan dog være, at man i starten lige skal købe den poetiske form og forstå, at den ind imellem lidt stive spilleform måske er meningen. Det tager i starten lidt for meget fokus fra helhedsoplevelsen.

Dette hører dog virkelig til småtingsafdelingen, og der er ikke nogen tvivl om, at Toldbodgade er et besøg værd lige nu!

Fattig og studerende? – Sådan gør du!
Er I min. 6 unge under 25 år, koster det kun 40 kr. pr. person. Det er dog stadig billigt, hvis I ikke er helt så mange, da forestillingen kan fås for kun 65 kroner hvis du er under 25.