Anmeldelse: Hairspray

Tivoli
Spilleperiode: indtil 29. april 2016
Anmeldt af: Clara Gleerup og Line Kirsten Nikolajsen

★★★★

En smash-hit Broadway musical som også blev kendt som film i 2007 (dog en genindspilning af originalen fra 1988). Det er for så vidt en musical om minoriteter, som fortælles gennem historien om den buttede teenager Tracy Turnblad der i 1960’ernes Baltimore drømmer om at komme med på et lokalt teenage danseprogram. En dag går drømmen i opfyldelse, og hun bliver hurtigt berømt i hele byen. En berømmelse hun vælger at bruge til at kæmpe for bl.a. sortes rettigheder!
Det er virkelig up-tempo farverig Broadway-fest for alle pengene, hvor de ret store samfundsproblemer, som musicalen egentlig beskæftiger sig med, ikke helt bliver så store alligevel. En festlig sang eller sjov replik fra en af de karikerede karakterer venter konstant lige om hjørnet for at kunne redde enhver tænkelig situation fra at blive alt for alvorlig.

Hvad var godt?

Tivoli lykkedes virkelig godt med at favne denne danske version af en Broadway Musical. Oversættelsen er usædvanligt vellykket, hvilket virkelig er en skøn lettelse. Udtrykket er meget gennemført, og det er meget tydeligt, at dette er en musical, der satser på det helt store publikum. Det er et stjernespækket hold på scenen, og kulisserne er store, detaljerige og tjekkede. Det hele understreges af et virkelig velspillende band! Det er klart, at dette er et hold, der samlet set rummer kilometervis af talent – der er dog særligt to præstationer, vi synes er værd at bide mærke i: Danmarks musical-darling Silas Holst overrasker os positivt og stjæler flere gange opmærksomheden fuldstændig, selvom han ikke nødvendigvis er i spotlightet. Han er simpelthen virkelig virkelig sjov og skal have stor ros for hans detaljerige spil! En anden der stjæler billedet er Penny Pingleton spillet af Karin Nordly-Holst. Ikke nok med at hun formår at være karikeret og sjov uden at være skabet, hun beviser også, at hun bag den til rollen skingre stemme besidder et sangtalent, der blæser os fuldstændig bagover.

Hvad var mindre godt?
Selve musicalens handling er i sig selv en lidt fjollet rodebutik, som vil rigtig mange ting på én gang – her er der også blevet taget et for os uforståeligt valg om at lade Tracy’s mor spille af en mand. Et valg vi simpelthen ikke kan gennemskue meningen med. Men musicalen er nu engang, som den er.

Når det kommer til Tivolis opsætning af denne historie, synes vi, at de gode skuespilpræstationer – på trods af det stjernespækkede hold – indimellem er meget varierende – der er rigtig gode, men desværre også meget mindre gode. Der var ganske enkelt tidspunkter, hvor vi havde fornemmelsen af, at der er blevet castet på berømmelse og ikke nødvendigvis optimal præstation. Der var f.eks. flere gange, hvor nogle spillere simpelthen blev spillet eller sunget af scenen eller ganske enkelt overshinet af et til gengæld hamrende sjovt og gennemført spil i baggrunden.
Derudover var der indimellem lydproblemer, som gjorde det ekstra svært at høre replikker og lyrik i sangene i det meget farverige og fyldte lydbillede.

Alt i alt er det dog svært ikke at gå fra Tivoli i godt humør. Hairspray er en musical med stort M, som skal underholde dig så det kildrer i maven, og den lykkedes udmærket med det.

Fattig og studerende? – Sådan gør du!
Til denne forestilling kan du få billetter fra 255 kr., men dermed kommer du også til at sidde meget langt fra scenen. Vi foreslår dig at bruge lidt ekstra penge på at sidde bedre, og dermed få mere ud af forestillingen.