Anmeldelse: I Love Musicals 2

På turné i hele landet
Spilleperiode: 26. februar – 18. marts 2016

★★★★

Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Clara Gleerup

Det kan ikke komme som nogen overraskelse, at dette er et show af de helt store, hvis man da er til denne genre – MUSICALS! ‘I Love Musicals 2’ er en koncert med alle de største og velkendte musicalnumre; fra Aladdins Et Helt Nyt Liv over Chicagos Cell Block Tango til Wickeds Popular. Her får man fyldt sit musicalhjerte helt op af fire meget dygtige og velforberedte sangere: Maria Lucia, Amalie Dollerup, Preben Kristensen og Søren Launbjerg alle kendt fra diverse opsætninger rundt på de danske scener.

Hvad er godt?
Først og fremmest er det fire garvede og dygtige sangere, som alle gør det formidabelt. Særligt Maria Lucia er, ikke overraskende, FABELAGTIG og har da også fået tildelt alle de store musical ballader, som f.eks. ‘Memory’ fra Cats, som hun synger, så vi får gåsehud. Det er nærmest også en barnedrøm, der går i opfyldelse, da stemmen bag Disneys Aladdin (Søren Launbjerg) og musicalversionen af Jasmin (Maria Lucia) synger hittet ‘Et Helt Nyt Liv fra Aladdin’ (1992) – det kildrer helt i maven! Derudover er det en fryd for øjne og øre at høre Preben Kristensens version af La Cage aux Folles I Am What I Am. Preben Kristensen beviser virkelig sig selv som værende en farverig pallet, som både kan tage publikum med helt ind, få os til at grine, og røre os! Også Amalie Dollerup overrasker positivt, det er dog først i anden akt, vi synes, hun virkelig får lov at give den hele armen. Hun er en virkelig fed kontrast til Maria Lucia, men de viser dog også at de på formmeste vis kan komplimenterer hinanden i I Know Him So Well.

Vi var begge meget begejstrede for de tre store medley-numre, hvor den ene lille sangbid afløser den anden – her får alle fire sangere virkelig mulighed for at shine. Der er ingen tvivl om at vi flere gange i løbet af koncerten er liiiiige ved at fælde en enkelt tåre eller to. (Og måske gør en af os det en enkelt gang).

Hvad er mindre godt?
Desværre er lyden ret elendig i Falconer Salen, og vi ærgrer os over, at man har valgt lige netop dette sted  – lyden forsvinder simpelthen af flere omgange, og vi har problemer med at forstå, hvad det præcis er der synges om.

Det er som sagt musical med meget musical ovenpå – men, desværre måske, ikke nogen flot musicalkoncert. Når nu man leger med denne genre, kunne vi godt have ønsket os lidt mere scenografi og rekvisitter til at understøtte de store numre, men det er en smagssag. Det meget teatralske, som jo uden tvivl er en del af genren, kan dog godt kamme over og blive en anelse i overkanten. Man sidder til tider og fniser lidt ved sig selv over det ekstremt teatralske.
Vi undrer os desuden over valget om at oversætte mange af sangene til dansk. Enkelte er holdt på engelsk, og det er svært at gennemskue, hvad tanken bag at holde lige netop dem på engelsk er. Det fungerer ikke helt at mikse det. Vi synes, man burde have holdt sig helt til originalt sproget.

Alt i alt går man dog fra salen i et fabelagtigt humør, høj på de flotteste musicaltoner og med en lille tåre i øjenkrogen.

Til disse koncerter er der desværre ingen rabatter at hente. De billigste billetter koster lige under 300 kr. Det er en rigtig fin koncert, og er man til musicals, er den et must see.