Anmeldelse: Godt vi har Allan

Anmeldelse: Godt vi har Allan
Teater V i Prøvehallen
Spilleperiode: 21. februar – 12. april 2016

★★

Godt vi har Allan er en fortælling om et Vesterbro i forandring, iscenesat med blot to skuespillere og en guitarist. De tager os med på tur gennem kvarteret, hvor intet er som det var, og vi møder undervejs en række arketyper, der tilsammen repræsenterer Vesterbros mangfoldighed i mødet mellem hipstere, narkomaner og børnefamilier. Stykket er Peder Frederik Jensens debut som manuskriptforfatter, og det har vundet prisen Dramatisk Debut 2016.

Hvad er godt?
Fra det øjeblik man træder ind i salen møder man en kulsort scenografi. Væggene, gulvet, loftet, ja selv skuespillernes (under)tøj er sort som natten. På scenen ligger desuden mange hundrede meter ledning i vild forvirring. Det skaber et både surrealistisk og dystopisk landskab, der sætter forventningerne til forestillingen i vejret fra første øjekast, for scenografien er godt udtænkt og glimrende. Og det fortjener ros.

Ligeledes opstår der undervejs i forestillingen øjeblikke af stor intensitet mellem de to skuespillere, hvor forestillingen bliver meget medrivende, men det bliver dog ved øjeblikkene.

Hvad er mindre godt?
Der er desværre kun få lyspunkter i Godt vi har Allan, for både handling, karakterer og skuespil syntes langt det meste af tiden at være ligeså sort som kulisserne i stykket.

Man kommer som publikum aldrig ordentlig ind på livet af en eneste af karaktererne på scenen til trods for, at hver eneste karakter ellers er forsynet med en overflod af replikker. Men netop replikkerne er så talrige, at de ofte ender som lavmælt og lynhurtig mumlen for at kunne nå hele manuskriptet igennem på den halvanden time der er sat af. Derfor drukner det ellers meget relevante udgangspunkt i en pærevælling af unuancerede karakterer og lav stemmeføring.

Ligeledes kommer scenografien, til trods for at være gennemført, aldrig rigtig i brug, men forbliver mest en uforklarlig bunke af ledninger, der hverken gør fra eller til i beretningen om København V. Samme oplevelse gælder for forestillingens musiker, der fra sin platform højt over scenen slår et par akkorder an nu og da. Ligeledes har han også, uden varsel og uden konsekvens, et par enkelte replikker, men det forbliver i mørket, hvad hans rolle reelt er, hvilket ikke bidrager til at mindske forvirringen.

Hvis alligevel er nysgerrig efter at tage et smut forbi Teater V og danne dig et indtryk kan det gøres for 95 kroner, hvis du er under 25. Er I seks i alt, og alle er under 25 kan det gøres for bare 40 pr. næse, ellers er normalprisen 165.