Anmeldelse: Panda Affæren

Panda Affæren
Teater GROB
Spilleperiode: 13 feb.-12. marts

★★★

Anmeldt af: Trine Balle og Kristoffer Fløe Dalsgård

Panda Affæren er 5. del af GROBs teaterværk ”DET 6. KONTINENT”, der består af seks nyskrevne forestillinger. I hver forestilling, på hvert kontinent, udforskes, hvad det vil sige at være dansk i en globaliseret verden. Denne gang er vi landet i Kina, hvor de to konkurrerende “business executives”, Rikke og Peter, arbejder for det familieejede medicinalimperium, Denpharm, der brændende ønsker at sælge piller til de stadigt hyppigere kinesiske livsstilssygdomme. For at indtage det lukrative marked har de to kollegaer begge fået ordre på at lede opkøbet af et attraktivt kinesisk firma fra Mr. Wang, Thomas Chaanhing, koste hvad det vil. Wang har dog ganske andre forretningsplaner i ærmet, og Rikke og Peter bliver tæsket rundt i manegen i forsøget på at følge spillereglerne i en veludviklet omgang kinesisk panda-diplomati. Sådan sættes scenen for en heftig, korrupt og passioneret kamp mellem alle tre parter, for hvem handler med hjertet – og hvem, med hjernen? Og hvad koster det?

Hvad er godt?
Det autentiske scenarie er på plads, allerede inden man træder helt ind i salen. Der er rødmalede skrifttegn på de rå betonvægge, kinesiske lamper i loftet og selve scenografien udgøres af enorme, kinesiske æsker: fantasien er sendt til Shanghai allerede inden vi har sat os. Imens vi finder vores pladser, spankulerer Camilla Bendixen allerede rundt på scenen i rollen som hundjævlen Rikke, der drikker logovand og tjekker iPhone under kontorets lysstofrør. Hun spiller overfor Kasper Leisner, der er eminent som den infantile Peter, der, til trods for en særdeles mandhaftig fysik, stadig kun en en lille dreng, der savner sin fars anerkendelse. Dette understreges særligt ved, at Peters far er ingen ringere end CEO for Denpharm. Leisners mimik og gestik er skarp, og han formår at påtage sig alle sindsstemninger med kraftfuld udstråling.

Panda Affæren vil for de fleste på vore breddegrader være ganske interessant, i kraft af de mange eksempler på de omfattende orientalske forhandlingsstrategier, hvor familie, korruption og værdighed er essentielle brikker. Samtidig får vi gennem scenografien et fint symbolsk billede på det lige så klaustrofobiske kommunistiske styre, som spænder ben for Wang. Dermed er Panda Affæren et interessant indspark i en verden, hvor Kina igen er ved at være Riget I Midten.

Hvad er mindre godt?
Med undertitlen ”et magtspil om big business, tillid og paranoia” er der virkelig lagt i trykkogeren til en heftigt krydret omgang psykologisk drama fra det fjerneste Østen. Dét ville vi dog gerne have mærket noget mere til, for vi manglede at blive rystet ordentligt op af de bløde sæder. I stedet for at være et spicy trekantsdrama med tortur, sex og kulturelle kvababbelser endte affæren nærmere som en dansker-tilpasset buffet med glimt fra en fjern verden. Ligeledes synes det seksuelle spil mellem Rikke og Peter, og mellem Rikke og Wang, som en unødvendig omgang soya på en allerede rigeligt krydret forestilling.

Stykket kom endvidere lidt sløvt fra start, og på trods af en dramatisk og medrivende midterdel, ender vi alligevel med at skue mod uret efter en times tid. Ligeledes bliver dialogen ofte meget informationstung og jargonen så New Management, at det bliver mere karikeret end sjovt.

Er du alligevel blev fanget af tanken om at opleve fremragende skuespil i en dansk-kinesisk business-setting, så koster en almindelig billet 135 kr. Denne kan dog hives ned på 95 kr., hvis du kan samle en flok på i alt 10 teaterglade mennesker! Er du under 25 år, kan du anskaffe dig en billet til den nette sum af 65 kr. – og kan du ydermere alliere dig med 5 andre unge under 25, skal i kun af med 40 kr. pr. billet!