Anmeldelse: Jekyll & Hyde

Det Ny Teater

Spilleperiode: 11. Februar – 17. April 2016

★★★★★

Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Clara Gleerup

En meget atypisk Det Ny Teater musical. Glem alt hvad du troede om, at musicals altid er storladent actionløst glamour. Her får du sex, vold, mord og gys for alle pengene! Det er musicalversionen af den litterære klassiker ‘Dr. Jekyll og Mr. Hyde’, som fortæller historien om Dr. Jekyll, som arbejder på at fremstille et medikament, der kan adskille det gode – fra det onde i mennesket. Da han bliver nægtet at bruge mennesker til at teste sit forsøg, ender han med at bruge sig selv som forsøgsperson. Det Ny Teaters opsætning udspiller sig på en galeanstalt i det victorianske London, og Det Ny Teater er gået all in på scenografi og overdådige detaljerige kostumer! Det er musical med stort M, men det er en dejlig, forfriskende og medrivende en af slagsen.

Hvad er godt?
Det er en virkelig overvældende og gennemført oplevelse. Alene sceneopbygnigen og scenografien, som omslutter og indrager publikum er nok til, at gøre dig en lille smule paf. Kostumerne er overdådige, detaljeret, og designet så de alle sammen ligner spændetrøjer. MEGA SEJT!  Også det usædvanligt stærke ensamble bør her fremhæves. De gør forestillingen til et brag og stjæler flere gange vores opmærksomhed. De er vanvittigt dygtige, og sørger for at vi ikke på noget tidspunkt keder os. Julie Steinke er intet mindre end fantastisk i rollen som Lucy – hun synger, så vi får kuldegysninger, og så crusher vi for vildt på den absolutte hovedrolle Thomas Ambt Kofoed, som vi ikke husker, vi nogensinde har set bedre! Vi siger det bare – vores kæber ramte flere gange gulvet i ren begejstring over den her forestilling.

Hvad er mindre godt?
Forestillingen er temmelig tekst tung, og man skal følge virkelig godt med! Især i starten, leveres der rigtig meget information og meget af det gennem sang. Meget af handlingen synges, og det er en smagssag om man kan lide helt så meget ‘handlings sang’. Der er heller ikke som sådan et musical hitnummer, som man synger, når man går fra teatret. Til gengæld er der så meget andet man efterfølgende er blæst væk af. Er man dog ikke til det helt vildt musicallede, er det her måske en tung en af slagsen af give sig i kast med. Det er musical med et gigantisk M!

Man skal ikke lade sig skræmme væk af de lidt kedelige forestilling plakater, for den her forestillingen er den dyre billetpris værd. VI VIL SE DEN IGEN, MANGE GANGE!!!

Det Ny Teater er et relativt dyrt teater. MEN, det er muligt at finde nogle billigere billetter, hvis man ikke vil ned og sidde på de dyre rækker. Hvis du er er under 25 år, kan man få billetter helt ned til 184 kr., der skal man dog være opmærksom på, at det er helt oppe under loftet, hvor lyden begynder at forsvinde! Hvis I er en gruppe på 10, alle under 25 år, kan man være heldige at finde okay siddepladser til 150 kr. pr. person. Det vigtigste, man skal vide med disse pladser, er dog også at der er begrænset udsyn fra de fleste af dem.
Men helt ærligt, det her er altså en forestilling, hvor man bør ofre lidt ekstra på den fantastiske forestilling.