Anmeldelse: Takt og Tone

RIALTO:TEATRET /Nørrebro Teater
Spilleperiode:
5. Februar – 5. marts 2016

★★★★

En moderne fortolkning af Emma Gads snart 100 år gamle bog ”Takt og Tone”, om hvordan vi begår os. God opførsel, moderne etiketter og sociale spilleregler sættes under lup og minder os om, at Emma Gad trods alt stadig spøger i et vidst omfang anno 2016. Den Reumertbelønnede Kamilla Wargo Brekling står bag, og på scenen er kun to skuespillere – Maria Rich og Peter Zandersen – som agerer det spejl, vi som publikum kan sidde der og spejle os i. Vi tages igennem alt fra Tinder, til hvor vi sætter os i metroen, og gentagende gange griner vi og nikker genkendende og siger: ”Åh ja, det er SÅ rigtigt”.

Hvad er godt?
Det er en virkelig underholdende forestilling, som er holdt i en dejlig jovial tone, så publikum hele tiden føler sig talt til – og med. Det moderne samfund indrammes spot on og let’s face it; Vi er vilde med at se os selv portrætteret så præcist og sjovt. Der jongleres med enormt mange bolde, og en stor del af publikum, og det klarer de to skuespillere imponerende godt. Det er en forestilling som tør satse, både på nogle enormt store kontrastskift og på publikums medvilje. Det lykkedes bare rigtig godt, og vi er TOP underholdt.

Hvad er mindre godt?
Midtvejs i forestilling sker der en form for skift, hvor et musikalsk lag pludselig involveres. Musikken fejler ikke noget, og det er på sin vis også en fed effekt. Vi er dog ikke helt sikre på, at dette skift helt fungerer, og forestilling har her en periode, hvor vi tabes en lille smule. Derudover er den humoristiske timing i starten lidt stiv i det og kan virke meget spillet ind i mellem.

Ikke desto mindre har forestillingen dog en effekt. Jeg forlader salen med lidt mere tanke på, hvordan vi forholder os socialt til hinanden. Da jeg cykler hjem, kan jeg ikke helt lade være med at tænke på mit temperament over for andre i trafikken. Det er ret skønt at Emma Gad stadig kan minde os om, at man skal behandle sine medmennesker ud fra et godt hjerte.

Studerende og fattigt? Sådan gør du:
De helt billige pladser koster kun 75 kroner, hvis du er under 25! Her sidder du oppe på siden, men har rigtig fin udsigt. Er du under 25 år koster de gode pladser kun 125 kroner! Som studerende får du det dog for 150 kroner.
Er du over 25 og ikke studerende, er det billigst at samle en gruppe af min. 10 personer, og få billetterne for 135 kroner for de billige pladser og 185 kroner for de bedste pladser.