Anmeldelse: Jean De France

Folketeateret og resten af landet

Spilleperiode:
30. januar – 5. marts 2016 (Folketeateret)
10. marts – 18. maj 2016 (Turné)

Anmeldt af: Clara Gleerup og Line Kirsten Nikolajsen

★★★★★

Jean De France er en Holberg komedie, der fortæller historien om Hans Frandsen, som i 15 uger har været på dannelsesrejse i Paris. Han tvinger nu alle til at kalde ham Jean De France – han har påtaget sig franske manerer og fransk mode i bogstaveligste forstand. Men ingen forstår hverken ham eller hans nye stil. Hverken hans forlovede eller hans forældre. Det er et møde mellem det store farverige udland og et lille snævert Danmark. Eller “udkants-Europa” som Jean selv kalder det. Det er her en forestilling, der trækker utallige tråde til det moderne samfund, og forestillingen belyser noget topaktuelt: selviscenesættelse! Det er dannelsesrejser, sabbatår, penge ud af lommen samt sjov og ballade. Det er tydeligvis ikke en ny problematik, men rettere noget der har eksisteret lige så længe som mennesket selv har eksisteret.

Hvad er godt?
Det er et SKIDE sjovt stykke, og samtlige skuespillere har eminent god komisk timing – hvilket er uhyre vigtigt i denne form for teater. Især Lise Baastrup formår at tryllebinde publikum med sit komiske talent – og så inddrager hun så fint publikum i sine små monologer, så det hele bliver lidt mere vedkommende! Og så er der Pelle Hebsgaard som den farverige Jean De France; hold nu #%&!, hvor spiller han godt – både mimik og skuespil er i top, vi både griner af og med ham og hans selvglæde!

Det er lige før, man kan kalde denne opsætning af Holbergs gamle komedie for musikteater; med inddragelse af musikalske elementer og et lille mobilt tremandsorkester! Men det er ikke barokmusikken, der fylder salen, bare rolig – der er noget for enhver smag og forestillingen rummer en masse små musikalske overraskelser! Det er Holberg, som vi aldrig før har set ham, og det er sindssygt fedt!

Hvad er mindre godt?
Til tider tager humoren dog overhånd, og det kammer en lille smule over. Det bliver en smule skabet – Vi har fornemmelsen af, at det er med fuldt overlæg, men man skal være til det helt ekstremt skabagtige teater, som ind i mellem ligger lidt på grænsen!

Men det er nu også det eneste mindre gode, der er at sige om Frede Guldbrandsens Jean De France, for der spilles så morsomt, levende og vedkommende at det halve næsten havde været nok.

Tænker du umiddelbart: “HOLBERG, Det lyder gammelt og kedeligt!!” Så er denne forestilling en eminent mulighed for at blive overbevist om det modsatte. Line Mørkeby har formået at opdatere og oversætte Holbergs 300 år gamle komedie til 2 timers latterkrampe i samarbejde med nogle af landets dygtigste komedieskuespillere.  Man går svært tilfreds fra teatret, hvor man netop har været vidne til noget meget sært og meget underligt! Uden at afsløre for meget i frygt for at spoile det for nogen, kan vi blot sige: forestillingens slutning er ALLE pengene værd!

Folketeateret har billetter helt ned til 100 kr. pr mand, hvis man er under 25 år – og i en sal som Folketeaterets ser man næsten lige godt overalt, så hold dig ikke tilbage med de billige billetter. . .