Anmeldelse: Anatomi

Glad;Teater på Warehouse9
Spilleperiode:
27. januar – 13. Februar 2016

Anmeldt af: Kristoffer Dalsgård

★★★★

Velkommen til Anatomisk Institut, du skal nu vendes på vrangen. For på vrangen, dét er, hvad man bliver i Glad;Teaters forestilling Anatomi. Her vendes op og ned på forestillingen om ret og vrang – rigtigt og forkert. Lige fra ens første forsigtige skridt ind i den gamle staldbygning på Halmtorvet bliver publikum bedt om at lægge overtøjet og selvsikkerheden og i stedet iføre sig grønne operationsdragter og blå hygiejnefutter på vej ind i salen – i laboratoriet. I dette særdeles gennemførte hospitalsunivers tager Glad;Teaters unikke ensemble publikum med på en tour de force af personlige beretninger, skarpe jokes og vanvittige spørgeskemaer, i forsøget på at undersøge, hvem der er normale og hvem der er unikke. Og hvad der er bedst.

Hvad er godt?
Anatomi formår med kirurgisk præcision at hudflette tidsåndens søgen efter perfektion på baggrund af de medvirkendes egne erfaringer fra det danske sundhedsvæsen. Man sidder som publikum både målløs og indigneret, når der berettes om grotesk forskelsbehandling af folk med funktionsnedsættelse på hospitalerne, ligesom man nærmest ruller rundt på gulvet af grin, når der er stuegang for tilskuerne, og alle får uddelt en uvis håndfuld piller med besked om, at vi ligner nogen, der godt kunne trænge til at komme i bedre humør. Derfor bliver Anatomi aldrig et medlidenhedsprojekt, for humoren og selvironien i forestillingen er evigt præsent, ligesom alvoren er fortalt medrivende og nøgternt.

Hvad er mindre godt?
Anatomi er en væsentlig forestilling, der berører dybe emner og derfor også rører sit publikum. Det betyder, at både struktur og timing skal sidde lige i skabet, hvilket er tilfældet langt hen ad vejen, men desværre flyder det ud, da der skal udfyldes spørgeskemaer blandt publikum, og der pludselig skal bruges energi på at genvinde vores opmærksomhed ned mod scenen. Blandt andet derfor er en enkelt time heller ikke tid nok til at forløse forestillingens potentiale, og man sidder tilbage som publikum med en følelse af at have oplevet en handling, der ikke når at få lagt sit publikum ordentligt ned i narkosen, før vi igen skal ud af den – og det er en skam.

Normalprisen er 140 kroner, men kan opleves for 70, hvis man er under 25 år. Alternativt skal man være seks i alt under 25, hvilket banker prisen helt ned på 40 bobs pr. næse.