Anmeldelse: The Blazing World

Aveny – T, Frederiksberg
Spilleperiode: 30/04-2015 – 02/06-2015

★★★★★★

Tre skuespillere fra Mungo Parks faste ensemble træder frem på scenen på Aveny – T på Frederiksberg. De bekendtgør her, at de er de tre skuespillere, som alle tre skal spille den samme rolle, nemlig rollen som kunstneren Harriet Burden. En kvinde – tre vidt forskellige ansigter. Den feminine og yderst rørende Christina Albeck Børge, den maskuline og intense Kasper Leisner, og den småtørre, men gennemtrængende Henrik Prip. Sammen repræsenterer de Harriet Burdens forskellige identiteter og ansigter.

Som det første teater i verden har Mungo Park fået lov at opsætte Siri Hustvedts succesroman The Blazing World som teaterstykke. Historien handler om kunstneren Harriet Burden, der aldrig helt har opnået den anerkendelse i det kunstneriske miljø i New York, hun mener, hun har fortjent. Hun har altid bare været sin kunsthandlermands hustru. For at bevise, at den manglende anerkendelse skyldes hendes køn, planlægger hun derfor at iscenesætte en række værker underskrevet af 3 mandlige kunstnere. Burden vil efter den forventede anmeldersucces stå frem og afsløre, at hun i virkeligheden er kunstneren bag og tage æren. Planen går dog ikke helt som forventet, og historien udvikler sig til at handle om så meget mere end bare en kønsdebat. Det er en intens fortælling om begær og eksistens.

Indrømmet – historien kan være en smule forvirrende, men i dette tilfælde er det ikke et problem. Mungo Park formår at guide os igennem den snørklede fortælling på fornemmeste vis. Med den kreative og spændende scenografi, som udføres med ret alternative og kreative greb, får man nærmest fornemmelsen af, at man ser en film! Det giver mening, og det lykkedes. Selv om fortællingen undervejs kan føles som en endeløs labyrint, går det hele alligevel op i en højere enhed til sidst.

De tre ovenud dygtige skuespillere spiller dog ikke kun Harriet Burden, men også et hav af biroller i hendes liv. De små roller giver fortællingen liv og får os både til at grine højt og sidde tavse og rørte. Kunstnermiljøet i New York skildres på bedste og mest ironiske vis. Vi præsenteres både for selvhøjtidelige kritikere og excentriske moderne kunstnere. Der er fart på, det er helt elektrisk, og det er pirrende!

Vi klapper ekstra højt, da de tre skuespillere igen står fremme på scenen, da forestillingen er slut– det er sjældent, at en så kompliceret fortælling skildres så fornemt. Vi er ellevilde.

Hør radioanmeldelsen af stykket her:

Hvis du er under 25, koster en billet kun 130 kroner. Hvis du samler min. 6 af dine medstuderende og venner under 25, kan I dog få billetter til så lidt som 40 kroner pr. stk.