Anmeldelse: Post No Bills

Et hemmeligt sted i Carlsbergbyen
Spilleperiode: 16/04-2015 – 06/05-2015

Post No Bills er en danseforestilling af Kitt Johnson, som spiller et hemmeligt sted i Carlsbergbyen. Forestillingen skal ifølge beskrivelsen undersøge krisen som skabende transformator. Det er et abstrakt soloprojekt, som søger at fortælle, hvad der sker med mennesket efter krisen. På papiret lyder det lovende, og rammerne omkring forestillingen pirrer da også vores nysgerrighed, da vi ved hjælp af skilte finder hen til en forladt bygning. Stedet er faktisk ret uhyggeligt, og da vi lukkes ind i en stor kold og rå hal, hvor et rungende ubehageligt elektronisk lydlag fylder rummet, stiger uhyggen da også kun. Stolene, vi skal sidde på, ligger smidt på gulvet, og vi må lidt forvirret selv samle dem op. Det hele virker nærmest post-apokalyptisk, og man glæder sig til, hvad der nu skal ske. Men herfra stopper spændingen desværre og forvirringen tager over. Det er vildt uhyggeligt, da en skygge langsomt rejser sig i det fjerneste hjørne og langsomt bevæger os mod os, og de elektroniske lyde gør da også sit for, at det skal løbe os koldt ned af ryggen. Men når uhyggen ikke giver mening, er det svært at bifalde. For selv om vi virkelig prøver at finde hoved og hale i de bevægelser, Kitt Johnson præsenterer, så lykkedes det os ikke. For at være ærlige, har vi meget svært ved at tolke de ting, vi læste i programmet, det skulle handle om. En eller anden underliggende mening fornemmer vi måske, men ærligt talt er det måske bare for abstrakt til vores smag. Smag er en individuel sag, og i dette tilfælde ramte det ikke plet hos os. Vi havde måske regnet med mere dans, end det vi her synes, vi oplever. Kitt Johnsons bevægelser er måske bare så moderne en dans, at vi ikke kan genkende den.

Da vi efter forestillingen forlader bygningen i tavshed, bryder vi vores hjerner i et sidste forsøg på at gennemskue, hvad pokker det var, vi lige så. Ingen af os kan helt overskue oplevelsen. Hvis det er disse følelser, Kitt Johnson ønsker at sætte gang i, lykkedes det jo egentlig ganske glimrende, men for os er der ikke nogen egentlig værdi i det, vi lige har set. Forhåbentlig kan andre få mere ud af det end os.

Et godt råd: Tag varmt tøj på! Det er vildt koldt i rummet, hvor forestillingen foregår. Der udleveres tæpper ved forestillingens start, men man skal ikke have shorts på!

Hør radioanmeldelsen af forestillingen her:

Hvis man ignorerer vores anmeldelse, og alligevel beslutter sig for at bevæge sig ud i Carlbergbyen, så koster det kun 55 kroner, hvis man er under 25.