Anmeldelse: Mit Mørke

Bådteatret
Spilleperiode: 11/9 – 24/10 2015

★★

Der er varmt og en trykkende følelse dominerer atmosfæren. Det er også mørkt. Der er en underlig rungen. Vi sidder i bugen på et skib midt i det ellers så muntre og farverige Nyhavn. Stykker af bemalet glas hænger ned fra loftet nede på scenen. Malingen er delvist slidt af, så man alligevel kan se igennem. På scenen står blot to rumdelere. Er det skillevægge fra et sygehus? Mangler der noget? En ung kvinde kommer ind på scenen. Nu begynder det.

“Mit Mørke” er historien om den naive Ebba, der lever under 2. Verdenskrig, og hvis far er en vigtig mand i det danske nazistparti. Da det bliver sværere og sværere at være nazist i Danmark, sendes Ebba over den tyske grænse for at arbejde som sygeplejerske blandt alle soldaterne. Historien er baseret på en bog skrevet af forfatter og filosof Peter Tudvad, og bygger på erindringer fra den rigtige Ebba. Stykket er produceret af Lykke Sand Michelsen (blandt andet kendt fra serier som “Rita” og “Rejseholdet”) — og Lykke er ligeledes en af de to skuespillere i stykket. Den anden skuespiller er den 83-årige Bodil Sangill.

Det er et overordentligt svært stykke at se. Scenografien består, som førnævnt, kun af noget glas og et par rumdelere. Og derefter en projektor. Der er kun to skuespillere, og disse spiller et hav af roller, så det kan være meget svært at finde ud af, hvem der er hvem og hvorhenne i tiden vi er. Nichens anmeldere havde problemer med at leve sig helt ind i stykket, der ellers er meget modigt skrevet og fremført. Disse forvirrende elementer gør, at vi desværre ikke klapper så begejstret i vores små hænder.

Hør anmeldelsen her:

Det er en god idé at komme mindst 6 personer, for så koster billetterne 40 kr. pr. stk. Hvis I er færre, koster de 70. Der er unummerede pladser, så hold dig til døren lige inden stykket går i gang, hvis du vil sidde forrest.