Anmeldelse: K.R.O.P. – At Have Eller Være

Secret Hotel (Warehouse9)
Spilleperiode: 4/3-2015 – 5/3-2015

★★★★★

K.R.O.P. – AT HAVE ELLER VÆRE er en performance – et foredrag gone wild, der mixer dans, billeder og personlig fortælling. De to performere river kroppen fra hinanden på tværs af tid og sted: fra evolutionen over kropsidealer til kønsidentitet og kropslige fremtidsversioner. Med kærligheden til kroppen, et glimt i øjet og gammeldags slides på projektoren. Ordet K.R.O.P står måske i virkeligheden for Kødeligt Rummeligt Oplevelses Phænomen.

På scenen står kun to performere, der tager os med på en lærerig rejse gennem kroppens forunderlige univers. Det er en samtale med publikum, og flere gange bliver publikum bedt om at lukke øjnene og gennem klap og håndsoprækning besvare på personlige spørgsmål om deres holdning til kroppens udseende og henseende. Har du tænkt på din krop i dag? Ejer du selv din krop? Er køn biologisk eller kulturelt bestemt? Har du overvejet plastikkirurgi?

Scenografien er minimal og man bliver ikke forstyrret af diverse rekvisitter. På ’scenen’ står blot to mennesker i tætsiddende tøj med få hjemmelavede hjælpemidler i pap, oppustelige dragter og en god, gammeldags overhead-projektor.

Selvom stykket er tænkt som en lærerig forestilling for folkeskoleklasser og gymnasier, går man som universitetstuderende alligevel derfra med stof til eftertanke. Forestillingen er provokerende og man forlader måske, hvis man er heldig, forestillingen med en ny og sundere holdning til, hvordan kroppen bør se ud. Man bliver sendt ud med et vigtigt budskab.

Er vi i virkeligheden på vej tilbage til evolutionens start, mens vi glider ned fra sofaen og stirrer på en lille firkantet kasse? Er kroppen vores egen eller er andre herre over den? Kan man forestille sig et menneskeliv uden menneskekroppen?

Du kan høre radioanmeldelsen af forestillingen her: