Anmeldelse: Jorden Brænder

Teater Grob
Spilleperiode: 14/2-2015 – 21/3-2015

★★

Jorden Brænder er tredje del af teaterværket Det 6. Kontinent på Teater Grobder udforsker indre og ydre aspekter i den globale verden. Et projekt, der i de to forestillinger har fremstået interessant og originalt, men som desværre mister gnisten i denne forestilling.

Forudsætningerne er der. Den kreative scene danner rammen om et beskedent peruviansk hjem og skaber et autentisk og spændende miljø. Illusionen brydes dog af et mindre imponerende manuskript, der fortæller historien om højskolelærer Kræstens forsøg på at overtale to udvalgte elever, den småforkælede Sara og den fraskilte sønderjyde Poul om at investere i den peruanske vært Juan Carlos’ chokolade. Situationen mellem de fire karakterer virker fra starten flad, og man sidder konstant og venter på, at der skal ske noget. Dette gøres ikke bedre af kedelige og alt for lange dialoger, hvis eneste styrke er Steen Stig Lommers gennemførte fremstilling af sønderjyden Poul, der snakker et gebrokkent tysk-engelsk og ved hver mulig chance nævner sin højtelskede bil. Stig Lommer får de andre skuespillere til at blegne og virke uinteressante, og på trods af, at der gøres et ihærdigt forsøg på at give karaktererne dybde, fremstår de i stedet karikerede og overspillede.

Det er en skam, at manuskriptet ikke fremstår skarpere. Handlingens forløb virker overfladisk, og publikum snydes for de få hændelser, som kunne have været interessante. I stedet for at lade de egentlige konsekvenser af middagen udspille sig, fokuseres der næsten udelukkende på en dialog, der er både langtrukken og uden oprigtig dybde. I stykkets afslutning opstår der en chance for at få det hele til at give lidt mere mening. Denne chance gribes dog ikke, og man efterlades med en flad fornemmelse.

Du kan høre radioanmeldelsen fra programmet d. 9/3 her:

Hvis stykket på dets trods mangler alligevel har vakt interesse, kan man som studerende købe en billet til mellem 85-130 kr. Samme priser gælder, hvis man er under 25 år.