Anmeldelse: Det Springende Punkt

Teatret ved Sorte Hest
Spilleperiode: 20/03-2015 – 18/04-2015

★★★★★★

Da vi lukkes ind i teatersalen (hvilket måske er en overdrivelse, da det næppe er en sal, men et meget lille og intimt rum) på Teatret ved Sorte Hest, ligger Karen-Lise Mynster allerede alene på scenen med ryggen til os. Og alene på scenen er netop hvad hun er gennem hele forestillingen, Det Springende Punkt. Og Mynster gør det eminent godt alene på scenen.

Det Springende Punkt er en genopsætning og en forestilling baseret på Inger Christensens digte. Set lidt oppe fra er det en fortælling om menneskelighed og de ting i livet, som er for store til at kunne omfavne og beskrive med enkelte ord eller følelser. Forestillingen er poesi i flere lag, som må siges at være en gribende helhedsoplevelse, som efterlader os nærmest åndeløse. Det er smukt, rørende og hamrende intenst. Forestillingen er som at læse et digt – blot serveret for dig som en intens teateroplevelse, der pirrer alle sanser.

Lad dig ikke skræmme af, at forestillingen er baseret på digte. Er du normalt ikke typen, der berøres af digte, har du stadig rig mulighed for at blive rørt her, da forestillingen ikke kun er digte i monologform. Karen-Lise Mynster suppleres forestillingen igennem af musiker og komponist Henriette Groth, og sammen omsætter de digtene til smuk musik, der undertiden også understøttes af elektronisk musik, som farverlægger og giver kant. Også visuelt er forestillingen en gennemført oplevelse, der bidrager til det poetiske udtryk, og det ellers meget lille scenerum udnyttes til fulde.

Mynster er i denne forestilling i topform og mestrer en imponerende farvepalet af følelser og udtryk. Hendes kraftfyldte stemme går både i tale og sang gennem marv og ben og rammer os lige midt i følelsernes knudepunkt. Hjernen forstår måske ikke hvert eneste af Inger Christensens komplekse, men dog tidløse og smukke ord, men det gør hjertet, og Det Springende Punkt er virkelig en forestilling, der kan mærkes – også efter bifaldet har lagt sig, og vi forlader salen. Bravo!

Hør radioanmeldelsen af forestillingen her:

En billig billet koster sølle 65 kroner (det er billigere end en tur i biffen), hvis du er under 25 år. Er man en gruppe på min. 6 personer under 25, koster det sågar kun 40 kroner pr. mand!