Anmeldelse: Det Der Er

Husets Teater
Spilleperiode: 16/02-2015 – 14/03-2015

★★★★

Forestillingen starter allerede, da vi står ude foran Husets Teater. Teatret er blevet omringet af pigtråd og en 2,5 m. høj betonmur. Da vi kommer indenfor, går vi ned i en sanselig lys-, lyd- og kunst-installation, og det er klart, at vi er sat tilbage til et DDR-bevogtet Berlin. Efter kort tid lukkes vi ind i teatersalen og møder Renate (Karen-Lise Mynster). Det Der Er er mere end bare en forestilling – det er en sanseoplevelse som inddrager sit publikum. Det er et nyskrevet stykke af Peter Amussen, som er instrueret af Simon Staho. Det er en monolog fortalt i brevform om den tyske kvinde Renate og hendes hemmelige kærlighedsforhold til den danske Tom. Et forhold som vi følger gennem de breve, som Renate fra sin ensomme stol på scenen indvier os i.

Lige så gennemført og detaljerig som installationen inden forestillingen er, lige så überminimalistisk er selve forestillingen. En sort scene, en sort stol, og en sortklædt Renate. Karen-Lise Mynsters formidlingsevner er altså den eneste bærende kræft. Hun hjælpes hverken af lyd, lyd eller scenografi. Men måske er manglen på dette netop en yderst stemningssættende faktor? Mønsters formidlingsevner fejler ingenting, og det er ikke svært at give sig hen til hendes spændende historie. Hun er perfekt underspillet og troværdig, og hun fuldfører opgaven med bravur.

Forestillingens varighed på halvanden time er dog lang tid i så minimalistisk et miljø. På trods af det vellykkede stemningsbillede, er der risiko for at falde ind og ud af historien undervejs i stykket. Karen-Lise Mynsters monotone toneleje nærmer sig det transcenderende ind i mellem, og det er publikum eget ansvar at holde koncentrationen. Dette skal dog ikke afskrække nogen fra at tage ind og se Det Der Er. Det er enestående og anderledes oplevelse, som måske snarere skal ses som et sanserum end en teaterforestilling.

Du kan høre radioanmeldelsen fra programmet d. 23/2 her:

Som ung under 25 år, er den billigste løsning at samle mindst 6 af dine andre unge venner, så kan I få billetter til kun 40 kroner stykket. Husets Teater er dog generelt et meget studentervenligt sted, og ungdomsbilletterne ligger mellem 60-120 kroner og voksenbilletter mellem 130-190 kroner.