Anmeldelse: Billy Elliot

Det Ny Teater
Spilleperiode: 22/01-2015 – 03/05-2015

★★★★★★

Billy Elliot udspiller sig i et lille minearbejdersamfund i 1980’ernes England, hvor minestrejken ramte landet. Musicalen fortæller den rørende historie om en dreng, der går til boksning, men drømmer om at danse ballet. En drøm som han med alle ods imod sig forfølger. Det er med denne forestillingen meget nemt at overgive sig til musicaluniverset. Det er en yderst vellykket kombination af alvor, leg og æstetik. Carl-Emil Lohmann spiller rollen som Billy til perfektion og synger så tårerne pibler frem i øjnene, og Julie Steincke gør det helt imminent som den grove danselærerinde Mrs. Wilkinson. Det kan diskuteres om der ind i mellem bliver for mange sceneskift, men dette bliver i sidste ende en let overseelig detalje som forsvinder i mængden af talent og flotte dansescener.

Du kan høre radioanmeldelsen fra programmet d. 2/2 her:

På Det Ny Teater findes der et hav af priskategorier, som er inddelt efter, hvor godt man sidder og ser, og hvilken dag man ser forestilling. Onsdag, torsdag og søndag er billigere. Er man under 25 år, får man 100 kroners rabat på alle priskategorier. Derudover kan man spare billetgebyret på 20 kroner, hvis man går ind på Det Ny Teater, og køber billetterne i deres billetluge. De to billigste priskategorier er pladser ”med begrænset udsyn”. Det Ny Teater er et gammelt teater, og balkonkanten kan derfor være til gene på nogle af pladserne. Priskategorien C er med begrænset udsyn, men vælger man pladserne i siden på balkonen, er det til at leve med. Ser man forestillingen på en af de billige dag og er man under 25 år, kan man få disse billetter for omkring 212 kroner. Desuden kan man få grupperabat, hvis man er flere end 10, der skal i teateret. For at opnå denne rabat skal teatrets arrangementsafdeling kontaktes. Det Ny Teater kan være en dyr omgang, men det er pengene værd at opgradere fra C til B kategori – og det er bestemt oplevelsen værd!